Alko, Kesko, Veikkaus, Finavia: kajaanilaislähtöisen Imagon Oy:n valomainoksia, opasteita ja sisämiljöötuotteita löytyy Suomen jokaisen kaupungin keskustasta ja lukuisista julkisista tiloista.
Vahvasti kasvava ja aidosti pohjoismainen yhtiö toteuttaa sukupolvenvaihdoksen Juuri Partners Oy:n avulla. Pääomasijoitusyhtiö tulee Imagon Groupin vähemmistöosakkaaksi yhtiön perustajan Arto Okkosen siirtyessä sivuun toiminnasta. Muina osakkaina jatkavat hallituksen puheenjohtaja Mika Okkonen, tuotantojohtaja Mikko Okkonen, toimitusjohtaja Marko Mäkitalo ja talousjohtaja Samuli Heikkilä.
”Juuri Partnersin osakkuus mahdollistaa sukupolvenvaihdoksen, jossa yritys pysyy kuitenkin vankasti seuraavan sukupolven ja toimivan johdon käsissä. Samalla saamme sekä strategista että rahallista tukea kasvustrategiallemme, joka lähtee siitä, että Imagonin kotipaikkana on Kajaani, mutta markkinana koko Pohjois-Eurooppa”, toimitusjohtaja Marko Mäkitalo sanoo.
”Maassamme on valtavasti perheyrityksiä, joiden toiminnan jatkosta Suomen talous on riippuvainen. Sukupolvenvaihdoksiin liittyvät rahoituskysymykset aiheuttavat kuitenkin haasteita toimintaa jatkaville yrittäjille, tuli jatkaja sitten perheen sisältä tai ulkopuolelta. Rahoitusmallimme ja toimintamallimme tukea uutta yrittäjää tuo näihin tilanteisiin uuden, kaivatun vaihtoehdon”, myötäilee Juuri Partnersin partner Markus Einiö.
Haussa vahva pohjoismainen kasvu
Vuonna 2018 Imagonin liikevaihto oli 21 miljoonaa euroa, ja jo noin puolet liikevaihdosta tulee muista pohjoismaista. Kiihtyvän kasvun tiellä oleva konserni on vuoden kuluessa kasvattanut Suomen toimintojaan hankkimalla omistukseensa Neonpoint Oy:n. Erityisen vahvasti liiketoiminta on kehittynyt Ruotsissa, missä tytäryhtiön liikevaihto on kasvanut 1,5 vuoden aikana 60 prosentilla.
Imagon tavoittelee valomainos- ja sisämiljööratkaisuiden pohjoismaista markkinajohtajuutta, ja pyrkii samalla kaksinkertaistamaan liikevaihtonsa viidessä vuodessa. Kasvua haetaan etenkin Ruotsin ja Norjan valomainosmarkkinoilta. Samalla yhtiö kartoittaa muun Pohjois-Euroopan mahdollisuuksia sekä laajentaa tarjoamaansa sisämiljööpuolella niin orgaanisesti kuin yrityskaupoinkin.
Valttikorttina oma tuotanto ja innovatiiviset kokonaisratkaisut
Valomainonta on kehittynyt valtavasti viimeisen vuosikymmenen aikana, ja neonvalot ovat korvautuneet lähes kauttaaltaan energiapiheillä ja huoltovarmoilla led-valoilla. Imagonin erityisenä valttikorttina kilpaillulla markkinalla on oma tuotanto ja tuotekehitys: yhtiö hakee jatkuvasti luovia ratkaisuja yhdessä asiakkaidensa kanssa ja on ainut valomainosvalmistaja, joka on itse kehittänyt tuotteissaan käytetyn LED-moduulin. Yhtiö tutkii myös jatkuvasti uusia ekologisia materiaaleja, teknologioita, kuljetusvaihtoehtoja ja tuotanto- ja asennusratkaisuja.
FAKTA: Imagon Group
Arto Okkonen perusti Imagonin Kajaanissa 1988. Nyt Imagon Groupiin kuuluvat yksiköt Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa. Suomessa konserniin kuuluu myös Neonpoint Oy.
Tuotantolaitos, hallinto, myynti, markkinointi ja suunnittelu sijaitsevat Kajaanissa.
Liikevaihto 21 miljoonaa euroa, henkilökuntaa noin sata.
Asiakkaita muun muassa Alko, Finavia (Helsinki-Vantaan lentokenttä), ICA, Kesko, Nordea, PostNord ja Veikkaus.