IAB Europe on julkaissut yhteistyössä IHS Markitin kanssa AdEx Benchmark H1 2018 -tutkimuksen tulokset. Digitaalinen mainonta kasvoi 10 % 25,7 miljardiin euroon vuoden ensimmäisellä puoliskolla.

Mobiilimainonta ylitti 10 miljardia euroa Euroopassa ja lähestyy 50 %:n osuutta koko digimainonnan panostuksista. IAB Europen ja IHS Markitin European Programmatic Market Sizing Report osoitta, että yli puolet ohjelmallisen ostamisen display-panostuksista on mobiiliin.

Videomainonta kasvoi yli neljä kertaa koko displayn verran ja edustaa nyt 30 % display-mainonnasta. Videon kasvu on nostanut koko displayn osuutta digitaalisen mainonnan kokonaispanostuksista.

Display-mainonnan kasvu (+12, 3 %) jatkaa karkumatkaa hakumainonnan kasvusta (+10,2 %). Display-mainonta saavutti 10 miljardin euroa H1:llä ja vastaa 40 % koko digimainonnasta, ja haku puolestaan 46 %:a. Display-mainonta jatkaa vahvaa kasvua Keski- ja Itä-Euroopassa (+17,9 %) Länsi-Eurooppaan nähden (+11,2 %). Keski- ja Itä-Euroopan markkina (+17 %) vauhditti kokonaiskasvua samaan aikaan kun kypsemmät Länsi-Euroopan markkinat kasvoivat vähemmän (+9 %).

IHS Markit arvelee vuoden 2018 digitaalisen mainonnan panostusten ylittävän 50 miljardia euroa.