Tammi-kesäkuussa 2018 mediamainonnan kokonaispanostukset olivat yhteensä 561,9 miljoonaa euroa ja kasvua kertyi digimainonnan ansiosta noin 2 %. Tammi-kesäkuussa mediamainonnan kokonaispanostuksista sähköisten medioiden osuus oli 65,4 %.
Digimainonnan kasvu on pysynyt tasaisena kuluvan vuoden aikana. Sen osuus media- mainonnasta nousi 5,2 prosenttiyksikköä 37 prosenttiin. Eri digimainosmuodoista hakumainonta kasvoi 22,8 % ja panostukset sosiaaliseen mediaan (Facebook ja YouTube) 45,9 % prosenttia.
Netti-TV-ympäristöön sijoitettu instream-videomainonta kasvoi 3,1 % ja luokitellun mainonnan kasvu oli 10,7 %.
Mobiilimainonnan panostukset ohjautuvat yleistyvän monimediakampanjoinnin seurauksena display-mainontaan. Tästä johtuen mobiilimainonnan panostustiedot eivät ole enää vertailukelpoisia aikaisempiin lukuihin. Tässä tilanteessa on suositeltavampaa tarkastella display-mainontaa ja mobiilin display-mainontaa yhtenä kokonaisuutena, jolloin display-mainonnan kasvuprosentiksi saadaan 3,6. Display-, instream video, mobiili-, sekä luokitellun digimainonnan panostustiedot perustuvat Kantar TNS:n kuukausiraporttiin.
IAB Finlandin kvartaaliraporin tiedontoimittajia ovat Mediatoimisto Happi, Virta Helsinki/IPG Mediabrands, Mediatoimisto Voitto, Dagmar, Dentsu Aegis Network, Zeeland Media Group, Omnicom Media Group, GroupM sekä Avaus Consulting, Solteq, Klikkicom, Quru, NetBooster ja Tulos Helsinki. Hakusanamainonnan ja Facebook-mainonnan panostusluvut sisältävät estimaattiosuuden, jotta mainostajien suoraan ostaman haku- ja Facebook-mainonnan osuus saadaan mukaan lukuihin. Estimaatti on tehty Kantar TNS:n PäättäjäAtlaksen kyselyn pohjalta. YouTube-luvut on kerätty toimistoilta.