“Tämä on erittäin tärkeä päivä Telia Companylle. Yritysosto on luonnollinen tapa täydentää ydinliiketoimintaamme. Lisäksi miljoonat asiakkaamme luovat meille ainutlaatuisen aseman markkinoilla. Yhdessä Bonnierin kanssa palvelemme asiakkaitamme ja katsojia uusin tavoin ja luomme uusia liiketoimintamahdollisuuksia”, sanoo Telia Companyn toimitusjohtaja Johan Dennelind.
“Kunnioitamme yrityskaupassa muodostuvaa uutta rooliamme mediatalon omistajana. Meillä on selkeä näkemys siitä, kuinka ylläpidämme toiminnan journalistista riippumattomuutta jatkossakin. Toivotan Pohjoismaiden parhaisiin kuuluvat sisällöntuottajat ja julkaisijat tervetulleiksi Telia Companyyn.”
Käynnissä on perustavanlaatuinen muutos siinä, miten sisältöä tuotetaan, jaetaan ja kulutetaan. TV ja sisällöt ovat olleet tärkeä osa Telian strategiaa vuodesta 2014. Yhtiö on menestyksekkäästi luonut TV-liiketoiminnon, joka palvelee tällä hetkellä noin 1,8 miljoonaa kotitaloutta. Viime vuonna yhtiö osti yksinoikeuden jääkiekon SM-liigaan. TV4:n, C Moren ja MTV:n ostaminen on strategisesti tärkeä askel, sillä se vahvistaa Telian asemaa samalla, kun sisällöt ja niiden katsomisen suosio kasvavat.
Yritysoston toteuduttua Telian suunnitelmissa on perustaa uusi liiketoiminta-alue, johon sisällytetään sekä Telian nykyinen TV-liiketoiminta että Bonnier Broadcastingin toiminnot. Vetäjäksi suunnitellaan Casten Almqvistia, joka on tällä hetkellä Bonnier Broadcastingin toimitusjohtaja.
Bonnier Broadcastingin osto ei vaikuta Telian osakkeiden takaisinosto-ohjelmaan tai osinkopolitiikkaan. Yritysostosta odotetaan syntyvän synergioita vuodesta 2020 alkaen, joiden run rate -arvon arvioidaan olevan SEK 600 miljoonaa vuonna 2022.
Kaupan toteutuminen edellyttää kilpailuviranomaisten hyväksyntää, jota odotetaan vuoden 2019 toisella vuosipuoliskolla.
Bonnier Broadcasting
Suomessa Bonnier Broadcasting muodostuu MTV Oy:stä and Mediahub Helsinki Oy:stä. MTV tarjoaa kuluttajille maksuttomia mainosrahoitteisia sisältöjä (MTV3-, Sub- ja Ava-kanavat, MTV Katsomo -palvelu ja mtv.fi-uutissivusto) ja maksusisältöjä (C More -suoratoistopalvelu ja -maksutelevisiokanavat). Lisäksi MTV:n palveluihin kuuluu Luukku.com-sähköpostipalvelu.
Ruotsissa Bonnier Broadcastingiin kuuluu emoyhtiön lisäksi kaksi liiketoimintaa: mainos-TV (TV4 AB) ja maksu-TV (C More Entertainment AB), joiden brändejä ovat TV4 ja C More.
TV4:n kuuluvat kaikki TV4:n kanavat, TV4 Play sekä mainosrahoitteisia lisäpalveluja, kuten Fotbollskanalen ja Köket. C Moreen sisältyy suoratoistopalvelu sekä lukuisia maksu-TV-kanavia.
Bonnier Broadcastingilla on yhteensä noin 1 200 työntekijää, joista Suomessa n. 250.