– Ratkaisu ei saa kasvattaa journalismia tuottavien mediayhtiöiden verotaakkaa. Muutoin se toimisi omia tavoitteitaan vastaan ja vaikeuttaisi edelleen kotimaisen riippumattoman median toimintaedellytyksiä, sanoo Medialiiton toimitusjohtaja Jukka Holmberg.
Ensivaiheen ratkaisu koskee yrityksiä, joiden liikevaihto ylittää 750 miljoonaa euroa vuodessa ja joiden EU-alueen liikevaihto digitaalisen mediamyynnin, digitaalisen välitystoiminnan ja käyttäjadatan myynnistä ylittää 50 miljoonaa euroa vuodessa. Yhtenäinen verokanta EU-alueella olisi kolme prosenttia näiden toimintojen liikevaihdosta.
– Tällaisenaan ehdotus uhkaa kiristää myös suurimpien eurooppalaisten mediayhtiöiden verotusta. Se ei ollut uudistuksen tarkoitus, eikä sille ole perusteita, Holmberg kritisoi.
Medialiiton mielestä kansainväliset alustajätit, kuten Google ja Facebook, olisi saatava maksamaan veroa Euroopasta keräämistään tuloista muiden yhtiöiden tavoin.
– Toimivan kilpailun kannalta on tärkeää, että digitaalisen liiketoiminnan verokohtelu on mahdollisimman tasapuolista ja reilua.
Suomessa mediayhtiöt maksavat 20 prosentin yhteisöveroa digitaalisen mainosmyyntinsä tuloksesta. Kilpailevat kansainväliset teknologiayhtiöt eivät maksa tuloksestaan veroa Suomessa, vaan huomattavasti edullisemman verotuksen maissa. Googlen ja Facebookin yhteinen osuus Suomen noin 370 miljoonan euron verkkomainonnasta lähestyy jo puolta.