Verkkosivulle, kuten mille tahansa muulle yrityksen investoinnille pitäisi pystyä asettamaan tavoitteet. Tavoitteita voi olla esimerkiksi verkkokaupan tilanteessa myynnin euromäärä ja kävijämäärä. Normaalilla kotisivulla voidaan tavoitella kuumia liidejä, eli ostovalmiita asiakaskontaktointeja esimerkiksi yhteydenottolomakkeen kautta, toteaa Veera Anttila Design VA:sta
Varsinkin pienyrittäjälle, jolla ei ole omaa IT-henkilöarmeijaa, on sivuston tekninen toimivuus ja vakaus tärkeä asia. Esimerkiksi vilkkaassa verkkokaupassa parin tunnin palvelukatko voi olla iso katastrofi.
Teknisesti sivuston on oltava tietoturvallinen, hakukoneoptimoitu, suhteellisen kevyt eli nopeasti latautuva sekä responsiivinen. Jos sivuston kautta lähetetään henkilötietoja, kuten jopa pelkkä nimi ja puhelinnumero, kannattaa sillä olla SSL-sertifikaatti.
Verkkokäyttäjien selailutottumukset ovat kehittyneet nopeiksi ja suuri osa nuorista käyttäjistä hylkää sivuston, jos se ei lataudu riittävän nopeasti. Ensivaikutelman on siis oltava äärimmäisen hyvä.
Vakiintuneet käytännöt ohjaavat nettisivunkin visuaalisuutta. Innovatiivisella ilmeellä ja uusilla ratkaisuilla pelatessa kannattaa pitää huolta siitä, että uusi ratkaisu on edelleen käyttäjäystävällinen, tehokas ja se houkuttelee jäämään pitemmäksi aikaa.
Visuaalisuus nousee tärkeään asemaan etenkin uusissa sivustoissa. Ilman vakiintunutta kävijäkuntaa sivuston houkuttelevuus on avainasemassa. Hyvä verkkosivusto on siis myös visuaalisesti kaunis ja miellyttävä. Sitä kehtaa esitellä ja mainostaa.
Päivittäminen ja sisällöntuotanto
Käyttäjien pitämiseksi sivustolle on luotava uutta sisältöä tasaisesti. Jokaiselle yrittäjälle löytyy varmasti sopiva sisältömuoto, ja jos oma aika ei tunnu riittävän, voi uuden sisällön julkaisun ulkoistaa esimerkiksi someassarille.
”Itse suosittelen perussivustolle aina lisättävän somesyötteen, riippuen siitä missä näistä kanavista yritys aktiivisimmin on läsnä. Syötteeseen päivittyy automaattisesti kaikki, mitä yrittäjä päivittää sivulleen näissä palveluissa. Syöte lisää päivitykset aina yrittäjän puolesta, jolloin päivityksestä putoaa pois kokonaan yksi työvaihe, eli sivuston muokkaus”, Veera Anttila huomauttaa.
Hyvän sivuston koko ja hintahaarukka?
Yrittäjän hyvä nyrkkisääntö kaikissa hankinnoissa on kysyä itseltään: ”Auttaako tämä minua pääsemään tavoitteeseeni paremmin, helpommin ja tehokkaammin? Pystynkö paremmin keskittymään ydinliiketoimintaani, vai kuormittaako tämä työpäiviäni lisää?”
Hintahaarukka verkkosivuissa on laaja ja tapauskohtainen. Sivuston arvon yrittäjälle määrittää se, miten paljon sivusto tuo myyntiä, luo yrityksen tunnettuutta tai vähentää yrittäjän työaikaa. Laajuudesta riippuen sivustoon kannattaa varata budjettia 350 – 5000 €. Verkkokaupat yleensä vaativat vielä enemmän ja maksavat enemmän, Veera Anttila kertoo.