Kasvun moottoreina toimivat talouden suhdanteiden parantuminen, Suomi 100 -juhlavuoden hankkeet sekä lukuisat kansainväliset tapahtumat. Ilman juhlavuoden ja kansainvälisten tapahtumien tuomaa aktiivisuuttakin kasvu on noin 6 %.
Kulttuurisponsorointi kasvoi eniten
Kulttuurisponsorointi kasvoi peräti 38,9 % ja sen koko on nyt 50 milj. euroa. Urheilun sponsorointi kasvoi 8,8 % (149 milj. euroa) ja muiden 20.9 % (58 milj. euroa).
Merkille pantavaa oli, että sponsoroinnin merkitys on kasvanut yrityksissä. Yrityksistä 47 % pitää sitä strategisesti tärkeänä.
Tärkeimpiä syitä yritykselle sponsoroida ovat brändin/tuotemerkin vahvistaminen, näkyvyys ja kohteen profiili/imago. Markkinointisisällöt ja oikeuksien hyödyntäminen ovat trendinä voimakkaassa kasvussa. Yritykset hakevat tarinoita.
Osalla urheilukohteista sponsoreiden määrä on todella suuri. Sponsoreita urheilussa on keskimäärin 110 per kohde, kun kulttuurin ja muiden puolella sponsoreita on keskimäärin 10 per kohde.
Vuosittainen Sponsorointibarometri toteutettiin yritys- ja oikeudenomistajakyselynä. Sponsorointibarometri on Suomen virallinen sponsoroinnin määrää mittaava tutkimus.
Tutkimuksen ja analyysin toteuttaa Sponsor Insight Sponsorointi & Tapahtumamarkkinointi ry:n toimeksiannosta.