”200 000 digitaalisesta sisällöstä maksavaa tilaajaa on myös kansainvälisesti katsoen erittäin poikkeuksellinen luku. Tilaajistamme jo 58 prosenttia maksaa digitaalisesta sisällöstä. Meillä on erinomainen tulevaisuus siinäkin tapauksessa, että painetun lehden kysyntä vähenee tulevina vuosina”, Helsingin Sanomien vastaava päätoimittaja Kaius Niemi sanoo.
Vain tilaajille tarkoitetut timanttijutut ovat kiihdyttäneet Hesarin digitilausten kasvua. HS tunnetaan vahvana uutisbrändinä, joka kerää digitaaliseen palveluunsa yli miljoona käyntiä päivässä. Timanttijutut nousevat lehden syvällisistä sisällöistä muun muassa yhteiskunnasta, tieteestä, hyvinvoinnista ja kulttuurista.
”Timanttijutut houkuttelevat HS:n sisällön pariin aivan uusia maksavia asiakkaita − entistä nuorempaa lukijakuntaa ja myös runsaasti pääkaupunkiseudun ulkopuolella asuvia uusia tilaajia”, Niemi sanoo.
Erityisesti pitkään hiotut laatuartikkelit tarjoavat lukijoille kiinnostavaa sisältöä, jota he eivät muualta ilmaiseksi saa.
Menestyminen digitaalisella aikakaudella on Helsingin Sanomille erittäin tärkeää. Niemen mukaan digitaalinen tilausmarkkina näyttää HS:n osalta todella lupaavalta.
”Olemme osoittaneet, että nuoret ovat valmiita maksamaan laadukkaasta digitaalisesta sisällöstä. Tämä on meille sivistysprojekti. Haluamme varmistaa, että seuraavillekin sukupolville on tarjolla luotettavaa ja ymmärrystä lisäävää journalistista sisältöä. Se edellyttää jatkuvaa kerronnan ja palveluiden kehittämistä sekä laadun vaalimista. Kyse on varautumisesta jo nyt täysin digitaaliseen tulevaisuuteen, vaikka painetulla lehdellä on vielä pitkään valtava määrä tilaajia”, Niemi toteaa.