Pohjoisen mediatalon, Kaleva Median yli satavuotinen historia saa uuden merkkipaalun, kun 21. helmikuuta lähtien Kaleva on myös paikallisradio. Kaleva on pitkään pysytellyt kaupallisen radion ulkopuolella, mutta nyt printtimedian surkastuminen on ajanut perinteisen mediatalon uusille vesille.

Kaleva Medialle myönnettiin radiotoimilupa kesällä 2021 ja uutta kanavaa on valmisteltu tuosta lähtien. Radiostudio on rakennettu Kalevan toimitustalon kivijalkaan Oulun Karjasillalle.

– Toivon, että Radio Kalevasta tulee moniääninen, nuorekas pohjoisen kaupunkikulttuurin äänitorvi. Tavoitteemme on olla kuulijallemme kuin se paras mahdollinen pöytäseura: viihdyttävä, samanhenkinen, mutta osaa myös yllättää ja tarjota keskusteluun uusia puheenaiheita ja näkökulmia. Tylsää ei saa olla, ynnää tulevan kanavan olemusta päätoimittaja Sini Salmirinne.

Oulun ja Raahen seudulla kuuluva paikallisradio lähettää ohjelmaa arkipäivisin, radion aamulähetys ”Karjasillan sarastus” soi kello 7–11 ja iltapäivälähetys” Solistinkadun iltapäivä” kello 13–17. Alkuilloissa kuullaan Radio Kalevan ja kumppaneiden yhteistyössä tuottamia erikoisohjelmia. Hiljaista ei ole ohjelma-aikojen ulkopuolellakaan, vaan kanavalla soi musiikki ympäri vuorokauden.

Radiotoimitukseen kuuluvat päätoimittaja Sini Salmirinne ja juontaja-toimittajat Juhopekka PietiläVille Muikkula ja Anna Kurttila. Radion uutiset toimittaa Kalevan uutistoimitus. Uutislähetysten lisäksi radiossa tullaan avaamaan uutisten taustoja tuoden samalla esille Kalevan toimituksen arkea.

– Paikallisuutiset ovat tietysti radiotoimintamme selkäranka, mutta Radio Kaleva ei ole vain sanomalehden ääniversio vaan sillä on aivan oma äänensä. Radio tarjoaa Kalevalle taas uusia mahdollisuuksia kertoa pohjoisen tarinoita, toteaa Kaleva Median toimitusjohtaja Juha Laakkonen.

Join the Conversation

2 Comments

  1. Onnittelut Kalevalle radiotoiminnan aloittamisesta ja tulolle osaksi median nykyaikaa. Ajatus oli esillä omalla päätoimittajakaudellani Kalevan johtoryhmässä ennen vuotta 2007, mutta toimitus ei saanut sille tukea. Kypsyttely kesti yli 15 vuotta. Nyt homma pitää vain saada vetämään. Onnistumisen edellytyksiä on – ja paljon.

  2. Minulle oli yllätys, että Kaleva vakavaraisena mediatalona käänsi katseensa taantuvaan liiketoimintaan. Moni kaupallinen asema on kaatunut ja lopetettu kannattamattomana 38-vuotisen kaupallisen radion aikana. Radiomainosmarkkinaa hallitsee nyt kaksi suurta: Bauer Media lähes 50 %:n ja Sanoma, noin 35 %:n osuudella. Koko markkina on vain reilut 60 miljoonaa euroa, ja tipahti viime vuonna liki 10 miljoonalla eurolla. Kalevan radio vaatii mittavat investoinnit. Kisa on armoton kun rippeistä taistellaan. Toivotaan kuitenkin kaikkea hyvää ja onnea matkaan!

Leave a comment

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.