Suomalaisyritykset pitävät Facebookia parhaana somemainonnan kanavana, selviää tuoreesta tutkimuksesta. Toiseksi suosituin mainoskanava on LinkedIn ja kolmanneksi suosituin Instagram.

Fonecta selvitti sadalta markkinointipäätöksistä vastaavalta ja niihin osallistuvalta, miten yritykset käyttävät sosiaalisen median kanavia mainontaan. Tutkimus tehtiin loka–marraskuun vaihteessa, ja tarkastelu koski edeltänyttä puolta vuotta.

Lähes kaikki tutkimukseen osallistuneet yritykset ovat käyttäneet sosiaalista mediaa mainonnassaan. Vain 3 prosenttia vastanneista kertoo, että ei mainosta somessa. Yrityksistä 83 prosenttia kertoo käyttäneensä mainontaan vähintään kahta somekanavaa.

Yritysten mainontaan käyttämät somekanavat ovat erityisesti Facebook (81 %), LinkedIn (74 %), Instagram (69 %), YouTube (35 %) ja Twitter (25 %). Vähintään yhden maininnan keräävät muun muassa Google, Jodel, Pinterest, Snapchat, TikTok, Twitch ja Vimeo.

Yrityspäättäjät tavoitetaan LinkedInissä

Tutkimuksessa kartoitettiin, mikä on ollut oman yrityksen kannalta paras markkinoinnin somekanava muun muassa kohderyhmän tavoittamisen, liikenteen ja liidien kannalta.

Puolet vastanneista (51 %) katsoo, että yrityksen markkinoinnin kannalta paras somekanava on Facebook. Neljännes (25 %) arvioi LinkedInin parhaaksi ja Instagramin 8 prosenttia vastanneista.

Yrityspäättäjien tavoittamiseen paras somekanava on vastanneiden mukaan LinkedIn. Tätä mieltä on peräti 81 prosenttia, kun asiaa kysyttiin myös heiltä, jotka eivät mainosta LinkedInissä. Facebook ja Twitter ovat molemmat 8 prosentin mielestä parhaat somekanavat yrityspäättäjien tavoittamiseen.

Kuusi kymmenestä käyttää kumppania

Kuudella kymmenestä tutkimukseen osallistuneesta yrityksestä on oma somemarkkinointikumppani. Joka kahdeksas harkitsee asiaa, mutta osa yrityksistä uskoo omiin osaajiinsa: 27 prosenttia ei vielä ole hankkinut somekumppania eikä harkinnut sellaisen hankkimista.

Yrityksiltä kysyttiin myös, onko somekanavia nykyään liikaa markkinointiviestinnän näkökulmasta. 80 prosenttia vastanneista on eri mieltä väittämän kanssa.

”Mainostajien asenne sometarjontaa kohtaan on ilahduttava. Kun sekä kanavien että käyttäjien määrä on Suomessa yhä kasvussa, yritysten kannattaisi hyödyntää somen eri mainosmahdollisuuksia vieläkin monipuolisemmin. Monikanavaisuus on asiakaslähtöisyyttä myös mainonnassa”, sanoo Fonectan kasvumarkkinointipäällikkö Terho Tirkkonen.

Tutkimuksen toteutti IROResearch Fonectan tilauksesta. Tutkimukseen haastateltiin sadan suomalaisyrityksen markkinointipäättäjää tai markkinointipäätöksiin osallistuvaa. Puhelinhaastattelut tehtiin loka–marraskuun 2021 vaihteessa. Kaksi kolmannesta vastaajayrityksistä oli Talouselämän top 500 -yrityslistalta ja kolmannes Fonectan asiakasrekisteristä.

Leave a comment

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.