Vaikka työpaikkailmoituksissa liikutaan usein melko yleisellä tasolla, nousi tutkituista ilmoituksista esiin useampia sähköisiä työkaluja, joiden osaaminen on toivottavaa. Sosiaalisen median kanavat ja julkaisujärjestelmät, Googlen työkalut kuten Google Ads ja Analytics sekä Adobe-ohjelmat ovat työnhakijoilta kaivattuja taitoja. Myös datan käsittelyn ja analytiikan hallinnan taidot on hyvä olla hallussa, sillä ne mainittiin yli neljäsosassa ilmoituksia.

Tämän hetken toivotuimmat markkinoinnin ammattilaisen taidot ja ominaisuudet:

1. Englannin kieli 58%

2. Suomen kieli 53%

3. Markkinoinnin / viestinnän tehtävien kokemus 45%

4. Kokemus sosiaalisesta mediasta, sen kanavista, julkaisutyökaluista ym. 45%

5. Digitaalinen markkinointi 43%

6. Soveltuva koulutustausta (korkeakoulututkinto) 40%

7. Itsenäisyys / oma-aloitteisuus 38 %

8. Hyvä kirjallinen ilmaisu 28%

9. Web-analytiikka & data 28 %

10. SEO 28 %

11. Halu oppia ja kehittyä 25 %

12. Tiimipelaaja/tiimityötaidot 23 %

13. Sisällöntuotanto 23 %

14. Vuorovaikutustaidot 20 %

15. Julkaisu- / sisällönhallintajärjestelmät 20 %

16. Googlen mainos- ja analytiikkatyökalut 18 %

17. Kuvankäsittely 18 %

18. Markkinoinnin automaatio 15 %

19. Verkkopalvelujen kehittäminen 15 %

20. Adobe 15 %

Selvityksessä oli mukana 40 työpaikkailmoitusta, joiden tehtävänimikkeet olivat markkinointikoordinaattori, marketing specialist tai vastaava. Ilmoitukset ovat heinä-, elo- ja syyskuun 2018 aikana julkaistuja ja ne on kerätty työpaikkailmoituksia julkaisevien internetsivustojen hakupalveluista.