Pietilä toteaa, että sanomalehdet perustettiin jakamaan uutta tietoa, levittämään sivistystä ja puolustamaan demokratiaa.
”Sosiaalisen median aikakaudella uutismedia on ahtaalla. Päättäjät ja mainostajat pyrkivät keskustelemaan suoraan yleisön kanssa ja vaientamaan arvostelun. Uutisina jaetaan mielipiteitä, mainoksia ja suoranaisia valheita. Somen sisällöistä kukaan ei kanna vastuuta.”
Kannattaako kustantajien tuottaa asiatietoa vai keskittyä peukutusten keräämiseen? Valtaako Suomen tiedonvälityksen verovaroilla ylläpidetty ja poliitikkojen valvoma Yle ja kotimaaton Google? Mitä tämä merkitsee suomalaisten oikeudelle saada riippumatonta tietoa ja viime kädessä demokratialle?
Kirja keskittyy median hämärään tulevaisuuteen ja vastaa kysymykseen, selviääkö suomalainen media.
Päätoimittaja A.-P. Pietilä on toiminut yli 40 vuotta uutis- ja taloustoimittajana, kolumnistina ja tulosvastuullisena mediajohtajana tv-uutisissa, aikakaus- ja sanomalehdissä. Hän on median sisäpiiriläinen, joka tuntee tiedonhankinnan keinot ja hallitsee kontaktit yritysjohtajiin, mainostajiin ja poliitikkoihin.