– Matkapuhelimella ja lukulaitteella lehtiä lukevat ovat muita useammin pääkaupunkiseudulla asuvia, nuorempia, miehiä ja perheellisiä. Lisäksi nämä henkilöt käyttävät internetiä muutenkin keskimääräistä enemmän sekä suhtautuvat netti- ja matkapuhelinmainontaan muita suopeammin. Heiltä myös kysytään herkästi teknisistä uutuuksista, koska he seuraavat muita aktiivisemmin yleensäkin tiedettä ja tekniikan kehittymistä, kuvailee TNS Gallupin yksikön johtaja Jukka Helske

Suomalaisista 96 prosenttia on lukenut viikon aikana painettua lehteä.

KMT-tutkimuksen kehittämiseen liittyvässä erillisselvityksessä tutkittiin lisäksi millaista lukeminen on eri lukukanavissa. Uutta on esimerkiksi lukemisen ketjuuntuminen niin, että saman lehden painettua ja sähköistä versiota luetaan pitkin päivää. Uutisotsikoita sekä juttujen tiivistelmiä päivitetään jatkuvasti ja kiinnostaviin aiheisiin perehdytään tarkemmin lukemalla maksullisia painettuja sekä sähköisiä aineistoja.

Digitaalisten lehtien lukemisen myötä lehden ajallinen ulottuvuus on laajentunut vuorokautta pidemmälle ajanjaksolle. Uudet välineet mahdollistavat sen, että tietoa voidaan hakea kätevästi sähköisiä arkistoja selaamalla. Myös sosiaalisen median kautta vanhojen artikkeleiden jakaminen ja löytäminen on aikaisempaa helpompaa.

Lehtikohtaiset lukijamäärät täällä