Oulun seurakuntien kohutulla kaksimielisellä kirkkovene-logolla oli räväkämpiäkin vaihtoehtoja tarjolla. Oululainen mainostoimisto Ajatus, joka on suunnitellut logon, julkistaa nyt myös hylätyt vaihtoehdot. Joidenkin mielestä niissä on selvästi lähes irstaita aineksia.


Mainostoimisto Ajatuksen suunnittelema kirkkovene-logo Oulun ev.lut. seurakunnille

Mielestäni merkissä ei ole kyse vitsistä tai pelkästä kosiskelusta. Kirkkovene osuu painotetun kohderyhmän symbolimaailmaan huomattavasti puhuttavammin ja kiinnostavammin kuin perinteinen symboliikka, perustelee mainostoimisto Ajatuksen kehitysjohtaja Vesa Ilola.


Mainostoimisto Ajatuksen hylätyt logot. Lähde: Rauhan Tervehdys

Mainostoimisto Ajatuksen hylätyt logot. Lähde: Rauhan Tervehdys

Rauhan tervehdys -lehdessä kerrotaan, että Oulun ev.-lut. seurakuntien keväällä aloittama kampanja alle kolmikymppisten tavoittamiseksi avaa kotisivunsa perjantaina 24. heinäkuuta.

Tarkoituksena on tavoittaa ne nuoret, joilla ei ole juuri mitään
sidettä kirkkoon ja sen toimintaan. Samalla julkistetaan myös
tunnus: kirkkovene. Tunnus valikoitui kevään aikana useamman vaihtoehdon pohjalta yhteistyössä mainostoimisto Ajatuksen kanssa.

Projektipäällikkö, kappalainen Kimmo Kieksi kertoo, että kampanjaa suunnitellut papeista ja seurakuntien työntekijöistä koostuva ryhmä halusi löytää tunnuksen, joka nostaa esille sanan ’kirkko’. Kieksi myöntää, että lähinnä koulujen vessanseiniin raapustettu kaksimielinenkin tunnus herättää varmasti kommentteja puolesta ja vastaan.

Ryhmä näki tunnuksessa vihjeitä nuorisokulttuuriin, kaupunki- ja
koulukulttuuriin sekä kirkkohistoriaan. Ennen kaikkea sen nähtiin kuitenkin viittaavan arkeen ja elämän iloon. Kirkkovenettä
soudetaan yhdessä.