Sanomalehtien taloudesta mainokset tuovat 52 prosenttia, TV:n tuloista 40 prosenttia, aikakauslehtien 27 ja radion 25 prosenttia. Lisäksi on medioita, jotka elävät tyystiin mainoksista. Ilman mainontaa nämä mediat olisivat torsoja, koska pienemmillä tuloilla tehtäisiin heikompaa sisältöä vähemmällä väellä. Markkinontiviestintätoimistojen Liitto MTL on oikealla asialla, kun se tuo näkyvästi esiin mainnonnan merkitystä tilaisuuksissaan.

Eikö Sanoma-talossa tieto kulje?

Sanoma-talo on ilmeisesti liian sokkeloinen, kun HS ja Ilta-Sanomat keskustelevat keskenään HS:n lukijapalstalla. IS:n päätoimittaja Antti-Pekka Pietilä kirjoittaa lukijoiden palstalla Hesarissa (26.10), että HS on moittinut epäsuorasti Ilta-Sanomia kirjoittaessaan Matti Vanhasen vaalikirjasta.

Pietilää harmittaa, kun HS. 22.10 julkaisi Laura Pekosen toimittaman jutun, jossa sanotaan, että “erityisen tuohtunut pääministeri on kirjassa siitä, että iltapäivälehden toimittaja tuli kotirapuille utelemaan Vanhasten 14-vuotiaalta tyttäreltä toisesta naisesta”. Pietilän mielestä tästä saa käsityksen, että kyseessä on Ilta-Sanomat, vaikka lehti on ollut Iltalehti.

Ei minun mielestäni voi näin päätellä. Pietilä lieneekin suuttunut enemmänkin jutun otsikosta, jossa mollataan iltapäivälehtiä surutta. HS otsikoi, että “Vanhanen vertaa vaalikirjassa juorulehdistöä kaupalliseen stasiin”. Tässä nähdään, että otsikko on samalla kannanotto jonkin puolesta tai jotain vastaan, vaikka periaatteessa otsikko olisikin sisällöllisesti totta.

Onko Tarja Turunen pääkirjoituksen väärti?

Kuluneen viikon kuumin uutinen oli luonnollisesti Nightwish ja Tarja Turunen. Kiinnostava tämä asia onkin, koska onhan kysymyksessä suomalaisittain ja maailmanlaajuisestikin megaluokan tähdestä. Sen ymmärtää, että iltapäivälehdet ruotivat asiaa, mutta kun arvostettu maakunnallinen sanomalehti Kalevakin ottaa kantaa pääkirjoituksessaan taitelijoiden julkiseen kiistaan, herää epäilys, onko Tarja tosiaan näin vakava asia.

Ehkä Kalevakin on menossa populistiseen nuorison kosiskeluun houkutellakseen uusia nuoria tilaajia. Tämä on kuitenkin taistelua tuulimyllyjä vastaan, sillä Nightwishin ystävät eivät lue maakuntalehtien pääkirjoituksia. Tämä nuoriso on netissä ja telkkarin ääressä. Jotenkin käy sääliksi toimittajaparkoja, kun pitää noin epätoivisia juttuja vääntää, että pidettäisiin muka dynaamista profiilia yllä.

Niinistölle julkisuusvoittoa

Presidenttikisan julkisuustaistelu alkaa kuumeta vaalien lähestyessä. Oli nokkelasti junailtu, että työväen presidentti Sauli Niinistö lanseerattiin näyttävästi sekä mainoksin että lehdistötilaisuuksin. Niinistön yllätykseen perustuvat mediaopit näyttävät purevan, sillä vastaanotto oli kohtalaisen myönteinen. Voi olla, että Tarja Halonen saa tuoda pikaisesti esiin oman iskulauseensa: porvarien ex-presidentti.