Sanoma-konsernin lehdistä Hesarin kuukausiliitteen lukijamäärä on nyt 1,567 miljoonaa, missä on nousua viime vuodesta seitsemän prosenttia. Hesarin viikoittasta Nyt-liitettä lukee 1,197 miljoonaa silmäparia. Lehden suosio on kuitenkin pysynyt ennallaan. Kolmanneksi luetuin on päälehti Helsingin Sanomat, jonka lukijamäärä myös polkee paikallaan, 1,156 miljoonassa. Putoajia Sanoman leirisssä ovat IS Veikkaja, -7,5 prosenttia ja IS Urheilu, -9 prosenttia.

Alman sanomalehdistä Iltalehti on kirinyt 8,9 prosenttia ja erityisesti viikonvaihdenumero 18 prosenttia.

Aku Ankka jaksaa kiinnostaa suomalaisia vuodesta toiseen. Lehden lukijamäärä on noussut 12,2, prosenttia. Kaikkiaan lukijoita on 1,112 miljoonaa. Muut tilattavat lehdet jäävät kauas jälkeen. Lähimmäksi pääsee 7 päivää 947.000:lla lukijallaan.

Sen sijaan perinteiset isot yleisaikakauslehdet vetävät nyt huonosti. Seura tipahti 3,8 prosenttia ja Apu 3,1 prosenttia. Kummaltakin katosi reilusti yli 30.000 lukijaa vuoden aikana.

Naisten erikoislehdistä nousijoita ovat Moda, 28,7 prosentillaan. Lukijoita on tosin vain 112.000, mutta suunta on selvä: muoti kiinnostaa. Myös Hyvä Terveys kiri asemiaaan 10,4 prosentillaan ja vei ilmeisti lukijoita Voi Hyvin -lehdeltä, joka menetti lukijoitaan 14,9 prenttia. Suurin putoaja ryhmässä oli kuitenkin Painonvartijat 18,4 prosentillaan.

Asumiseen ja rakentamiseen liittyvistä aikakauslehdistä nousijoita olivat Kotipuutarha, 18,5 prosenttia ja Talo&Koti, 28,2 prosenttia.

Autolehdistä GTi-magazine ja Moottori nousivat. Edellinen kasvoi 13,2 ja jälkimmäinen 14,3 prosenttia.

Harrastelehdistä Metsästys ja Kalastus nousi 9,3 prosentilla ja Vene-lehti 16,4 prosentilla. Menettäjä oli Jääkiekkolehti, -9,9 prosenttia.

Tietotekniikan lehdistä Talentumiin kuuluvan Mikro PC:n lukijamäärä laski 11,3 prosenttia ja Tietoviikon 15.6 prosenttia.

Tiedelehdistä Tiede nousi peräti 20 prosenttia.

Talosalan lehdet junnaavat vanhoissa asemissaan lukuunottamatta Metsälehteä, joka menetti lukijoitaan 9,6 prosenttia.

Asiakaslehdet jyräävät entiseen malliin. Keskon Pirkka-lehti on Suomen suurin 2,582 miljoonalla lukijallaan. SOK-ketjun Yhteishyvä tavoittaa 1,669 miljoonaa. Luku kasvoi 9,1 prosenttia vuodessa.

KMT perustuu vankkaan dataan

Nyt valmistuneesta tutkimusaineistosta raportoidaan kaikkiaan 170 keskeistä, suomalaisten lukemaa lehteä. Tutkituista lehdistä on selvitetty muun muassa mikä on kunkin lehden keskimääräinen lukijamäärä ilmestynyttä numeroa kohden. Tällä kertaa Kansallisen Mediatutkimuksen kokovuosiaineisto on suurempi kuin koskaan. Tutkimusvuoden aikana haastateltiin päivittäin puhelimitse yhteensä 30 000 suomalaista, jotka ovat täyttäneet 12 vuotta. Kansallinen Mediatutkimus on näytemäärältään suurin jatkuva markkinatutkimus Suomessa.

Kansallinen Mediatutkimus KMT on aikakaus- ja sanomalehtikustantajien, näiden liittojen, Kärkimedian ja Markkinointiviestinnän Toimistojen Liiton yhdessä päättämä ja Levikintarkastus Oy:n kautta tilaama tutkimuskokonaisuus. Tutkimuksen toteuttaja on vuodesta 2005 alkaen Taloustutkimus Oy.

KMT Lukijan puhelinhaastattelut tehtiin samanlaisina kuin aikaisemminkin. Näin keväällä 2005 ja syksyllä 2004 kerätyt aineistot voitiin yhdistää kokovuosiaineistoksi. Keväällä 2005 kerätyn aineiston haastatteluista 71 prosenttia tehtiin matkapuhelimiin. Kaikista vastaajista 36 prosenttia oli tavoitettavissa vain matkapuhelimella.

A-lehdet laskee asumislehdilleen 1,7 miljoonaa lukijaa

A-lehdet kommentoi tuoretta tutkimusta toteamalla, että erityisesti sen asumisen lehdet ovat jatkaneet vahvaa kehitystään. Lukijoita Avotakalla, Meidän Talolla, Viherpihalla ja Meidän Mökillä on yhteensä reilut 1,7 miljoonaa.

Asumisen lehtien lisäksi lukijamääriään kasvattivat erityisesti Katso, Kauneus & Terveys, Demi ja Soundi. Kauneus & Terveys- lehden lukijamäärä kasvoi lähes 30 000:lla, minkä ansiosta lehti on naisten erikoislehtien ykkönen. “Hyvä kehitys kaikilla rintamilla on ilahduttavaa ja osoittaa, että valitsemamme sisältö- ja asiakkuusstrategiat ovat oikeansuuntaisia”, sanoo A-lehdet Oy:n toimitusjohtaja Vesa Mars.

Asumisen lehdistä Meidän Mökki kasvatti lukijamääräänsä prosentuaalisesti eniten eli 10,1 prosenttia. Viherpiha ja Meidän Talo olivat hyvänä kakkosena ja kolmosena. Kasvu kertoo suomalaisten lisääntyneestä vapaa-ajan asuntojen omistamisesta ja kunnostamisesta kakkoskodeiksi ympärivuotiseen asumiseen sekä kiinnostuksesta kotia ja kodin viihtyvyyttä kohtaan.

Mediaviikon kommentti: Sanoma jyrää, muut vikisevät

Suomessa on yksi kustantaja ylitse muiden: Sanoma-konserni. Sen asemaa ei nakerreta millään konstilla, vaikka ympärille nousee erikoislehtiä kuin sieniä sateella. Vain Keskon ja SOK:n asiakaslehdet ohittavat Sanoman. Nämä asiakaslehdet ovat kuitenkin enemmän puffia kuin journalismia.

Sanoman muutaman vuoden takainen idea perustaa liitteitä lehden väliin on onnistunut enemmän kuin hyvin. Mainoksia myydään huippuhinnoin kun lukijoita on reilusti yli miljoonan. Tulemme ehkä näkemään lisää kansaa kosiskelevia liitteitä lähitulevaisuudessa. Sillä linjalla Sanoma paikkaa päälehden tuottamaa ahdinkoa.

Joko perinteisten aikakauslehtien Seuran ja Avun kulta-aika on ohi? Lukijat karkaavat ET-lehden kimppuun ja ehkä Yhtyneiden uuteen Viva!-lehteen, jonka tänä syksynä nähtävä markkinointikampanja on kuulemma kaikkien aikojen kallein lehtilanseeraus Suomessa.

Mielenkiintoisena piristeenä on pantava merkille, että erikoisjulkaisu Tiede etenee reippaasti. Hyvälle populääritieteelle on kysyntää. Sen sijaan tietotekniikan lehtien alamäki jatkuu: MikroPC ja Tietoviikko lisäävät Talentumin murheita entisestään.