<- Back

Vuoden aikakauslehtimainos 2019 muistuttaa roskaamisen haitallisuudesta

admin · Mar 20, 2020

Perusteluissaan tuomaristo kiinnitti huomiota erityisesti viestin onnistuneeseen välittämiseen:

”Tärkeä ja ajankohtainen mainos avautuu katsojalle ensisilmäyksellä, mutta tarjoaa ammennettavaa useammalle katselu- ja lukukerralle. Kollektiivinen vastuu tuodaan esiin leikkisällä tavalla, minkä ansiosta mainos ei herätä katsojassa torjuntaa tai vastareaktiota. Moneen käyttöön soveltuva kuvitus herättää ajattelemaan ja saa jopa viemään viestiä spontaanisti eteenpäin.”

Vuoden aikakauslehtimainos 2019: Suomen roskakalat

Mainostaja: Pidä Saaristo Siistinä ry
Tiedottajat: Nora Forsman, Ida Sandberg ja Veera Säilä
Mainostoimisto: Tmi Kuisma Väänänen
AD: Kuisma Väänänen
Copywriter: Akseli Kouvo
Julkaistu: Mainostaja, Ympäristö ja Terveys
Vuoden aikakauslehtimainos -sarjassa ehdokkaina olivat Aikakausmedian ja Markkinointi&Mainonta -lehden Kuukauden aikkarimainos -kisassa mukana olleet ja Aikakausmedia ADS:n kautta välitetyt mainokset. Tuomariston arvioitavana oli noin 100 mainosta viime vuodelta. Shortlistalle pääsivät voittajan lisäksi Aurinkomatkojen mainossarja "Vastuullisuus kuuluu pakettiin" ja Oatlyn "It’s like you know what, but made for you know who".

Tuomaristoon kuuluivat valokuvaaja Juha Arvid Helminen, MARK Markkinointiliiton toiminnanjohtaja Sanna Laakkio, Dentsu Aegis Networkin Media Specialist Niina Mökkönen, Valores Consultin markkinointitutkija, semiootikko Vaula Norrena, Unilever Finlandin markkinointipäällikkö Ilse Siekkinen sekä TBWAHelsingin AD Juha Takalo. Tuomariston puheenjohtajana toimi Aikakausmedian markkinointi- ja tutkimuspäällikkö Outi Itävuo.

”Puhutaan rahasta” oli paras markkinoinnillinen ratkaisu

Markkinoinnillinen ratkaisu aikakausmediassa -sarjan voitti Nordean millenniaalinaisille suunnattu kampanja ”Puhutaan rahasta”. Sarjan valintakriteereissä painotettiin erityisesti monikanavaisen aikakausmediamainonnan erityispiirteiden onnistunutta hyödyntämistä.

Tuomaristo perusteli valintaansa näin:

”Nordea onnistui Puhutaan rahasta -kampanjallaan tarjoilemaan usein vaikeiksi tai epäkiinnostaviksi koetut raha- ja pankkiasiat millenniaalinaisille upean arkipäiväisellä ja helposti lähestyttävällä tavalla. Keinovalikko huomio kohderyhmän mediankäytön erityispiirteet, ja tärkeä aihe hyötyi monipuolisesta käsittelystä: natiiviartikkeleissa, vaikuttajayhteistyössä, printtiadvertoriaalissa, podcasteissa ja chatfiction-sarjassa tuotiin esiin omaan taloudenhallintaan liittyviä asioita useista eri näkökulmista. Tyylikkäästi toteutettu ja yhteiskunnallisesti tärkeä kampanja!”

Kampanja näkyi muun muassa Trendin ja Lilyn somekanavissa ja Lily.fissä, vaikuttaja Anna Kauhalan Anna Vihervaarasta -blogissa sekä Trendi-lehdessä. Kampanjan toteutti A-lehdet.

Vuoden 2019 markkinoinnillinen ratkaisu aikakausmediassa: Puhutaan rahasta

Mainostaja: Nordea
Joni Ruotsalainen, Senior Marketing Partner
Camilla Nurmilehto, Business Developer, Digital Wealth
Katri Eranti, Marketing Partner
Kaisa Laakkonen-Långbacka, Digital Performance Specialist,
Anssi Soini, Marketing Partner
Pia Vepsä, Senior Marketing Partner
Tanja Eronen, Co-Head of investment Products
Teemu Inha, Product owner, Consumer Credit
Tom Miller, CEO, Nordea Kiinnitysluottopankki

Suunnittelu: A-lehdet
Katri Abrahamsson, Myyntiryhmäpäällikkö
Päivi Vaipuro, Myyntijohtaja
Iida Kiviranta, AD
Jenni Jokela, AD
Hanna Haavisto, Planner
Tiia Salomaa, Planner
Mari Karsikas, Päätoimittaja
Christina Boman, Konseptisuunnittelija
Anna Kauhala, Vaikuttaja
Sarleena Kinanen, AD
Laura Friman, Toimittaja
Janne Vainiomäki, Producer
Valinnan teki sama tuomaristo kuin Vuoden aikakauslehtimainos -sarjassa.

Vuoden aikakausmediamainostaja Fiskars Group kasvatti mainospanostuksiaan aikakauslehtiin

Kolmantena mainonnallisena sarjana Editkilpailussa palkittiin Vuoden aikakausmediamainostaja. Sarjan voittaja vuonna 2019 on Fiskars Group, joka on tuomariston mukaan tehnyt laadukasta, hyvin huomattua ja lukijoille mieluisaa mainontaa jo vuosia.

Vuonna 2019 Fiskars Group kasvatti panostuksiaan aikakauslehtiin Iittalan, Arabian ja Fiskarsin brändeillään, ja kasvun myötä aikakauslehdet saivat entistä suuremman roolin mainostajan mediamixissä.

Vuoden aikakausmediamainostajan valitsee vuosittain Aikakausmedian Mediamyyntiryhmä, jossa on edustettuna kaikkien suurimpien aikakausmediakustantajien mediamyyntijohto. Puheenjohtajana myös tässä sarjassa oli Aikakausmedian Outi Itävuo.