Viestinnän eettinen neuvottelukunta (VEN) on julkaissut kannanoton, jossa se linjaa, että viestinnän ammattilaisten tulee tuoda selvästi esille sidonnaisuutensa, toimeksiantajansa ja vaikuttimensa. Kannanotto liittyy Helsingin Sanomissa marraskuussa 2022 julkaistuun mielipidekirjoitukseen, joka oli osa Doven viestintäkampanjaa.
Kyseisessä tapauksessa viestintätoimisto Drum laati viiden somevaikuttajan ja Mieli ry:n nimissä kirjoituksen, jossa he sitoutuivat olemaan muokkaamatta kuviaan sosiaalisessa mediassa. Kirjoituksessa viitattiin Doven tutkimukseen nuorten ulkonäköpaineista. Drumin toimitukseen lähettämästä materiaalista ei kuitenkaan käynyt ilmi yhteys Doven laajempaan kampanjaan.
VEN:n mukaan Drumin olisi pitänyt selvemmin ilmaista kirjoituksen tausta, tarkoitus ja toimeksiantaja. Doven rooli jäi epäselväksi, ja vaikutelmaksi saattoi jäädä, että toimeksiantaja olisi ollut Mieli ry.
VEN korostaa viestinnän ammattilaisten vastuuta sidonnaisuuksistaan ja vaatii toimeksiantajien ja vaikuttimien yksiselitteistä esilletuomista. Avoimuus vahvistaa luottamusta kaikkia osapuolia kohtaan, kuten somevaikuttajia, viestintätoimistoja, niiden toimeksiantajia ja mediaa.
(Tämän jutun on kirjoittanut Chat GPT 4 -tekoälyohjelma ProComin tiedotteen pohjalta)
Vertaa tekstiä alkuperäiseen tiedotteeseen