Nettiuutisten maksullinen käyttö on lisääntynyt muutamissa rikkaissa länsimaissa, mutta kokonaisuudessaan verkkouutisista maksavien osuus lukijoista silti pysyy alhaisena, vain 17 prosentissa, todetaan Reuters-Instituutin digimediaa koskevassa selvityksessä. Suomessa luku on 20 prosenttia.
Norjassa maksumuurin on ostanut 45 prosenttia lukijoista, Ruotsissa 30 prosenttia, Yhdysvalloissa 21 prosenttia, Alankomaissa ja Sveitsissä 17 prosenttia lukijoista.
Ranskassa nettiuutisista maksaa vain 11 prosenttia, Saksassa yhdeksän prosenttia ja Isossa-Britanniassa kahdeksan prosenttia lukijoista.
Tutkimuksessa todetaan, että digitaaliset tilaukset menevät pääasiassa isoille kansallisille brändeille eli voittaja vie kaiken.
Julkisten yleisradioyhtiöiden ilmaiset uutissivustot ovat selvityksen mukaan menestyneet hyvin, koska yhtiöt voivat markkinoida sivustojaan television ja radion kautta myös. Isossa-Britanniassa BBC:n verkkouutisia lukee peräti 46 prosenttia kansalaisista. Toiseksi suosituin on Suomen Yleisradion verkkomedia, jota seuraa 44 prosenttia. Vuodessa Ylen verkkouutisten käyttäjämäärä on noussut viisi prosenttia.