Vuoden kolmannella kvartaalilla investoinnit mediamainontaan olivat noin 251 milj. €. Heinä - syyskuussa koronatilanteen vaikutus mediamainonnan määrään ei ollut enää yhtä merkittävä kuin vuoden toisella kvartaalilla.
Etenkin some- ja hakumainonnan nopea paluu kasvu-uralle kevään rajun pudotuksen jälkeen vaikuttaa myös kokonaiskuvassa. Tarkasteltaessa vain Kantarin kuukausittaisessa seurannassa olevia medioita, toimialoista mainontaansa lisäsivät öljy- ja energiayhtiöiden, toimistotekniikan ja –tarvikkeiden sekä telepalvelujen mainostajat. Työpaikkojen ilmoittelu laski -30,9 % verrattuna vuoden 2019 kolmanteen kvartaaliin. Suurimmat mainostajat vuoden kolmannella kvartaalilla olivat KCitymarket, Lidl, Unilever, Elisa ja Prisma.
Verkkomainonta palautui edellisen kvartaalin romahduksen jälkeen nopeasti takaisin kasvu-uralle ollen nyt 4 % kasvussa. Suurimmassa kasvussa oli sosiaalisen median mainonta ja hakumainonta, mutta myös muut verkkomainonnan momentit elpyivät merkittävästi. Muutos parempaan on merkittävä, sillä Q2/2020 aikana verkkomainonnan määrä laski 18 %.
”On erittäin rohkaisevaa huomata, miten nopeasti digimarkkina elpyi takaisin kasvuun. Vastaavia positiivisia uutisia on kiirinyt myös muualta Euroopasta. Pandemia on muuttanut useiden yritysten liiketoimintaa pysyvästi mm. verkkokaupan kasvun kautta. Esimerkiksi tästä syystä voi turvallisin mielin ennakoida verkkomainonnan kasvun positiivisen trendin jatkuvan myös tulevien kvartaalien aikana”, kommentoi IAB Finlandin toiminnanjohtaja Pasi Raassina.