<- Back

TV:n katselu huippulukemissa

admin · Apr 3, 2020

MTV:n kasvuvauhti oli kovempi (14 %) ja MTV3-kanavan katselussa nähtiin peräti 22 % kasvu edellisen vuoden maaliskuuhun verrattuna. 15–64-vuotiaissa MTV3-kanavan katselun kasvu oli vieläkin hurjempi, 26 %. Kaupallisista kanavista mikään muu ei päässyt yhtä suuriin kasvulukemiin, vain TV1:n kasvu oli kovempi, 36 %. MTV:n kanavista myös Subin ja Avan katselu kasvoi maaliskuussa. Muut kaupalliset toimijat jäivät selvästi MTV:n kasvuvauhdista: Nelonen Media -6 %, Discovery +7 %, FOX NG +4,0 %.

MTV otti maaliskuussa selvästi kaupallista katseluosuutta: 15–64-vuotiaissa prime timessa MTV:n osuus nousi peräti yli 45 %:iin, kun se oli vuotta aiemmin alle 41 %. Nelonen Media jäi alle 31 %:n kaupalliseen katseluosuuteen. Koronakriisin aikana MTV:n ja MTV3-kanavan katseluosuus on noussut viikko viikolta. Viikolla 13 MTV:n kaupallinen katseluosuus oli jo 47,4 %. Muiden kaupallisten osuudet ovat alkuvuoteen nähden laskeneet.

"Koronakriisi on kerännyt suomalaiset tv-ruutujen ääreen. Poikkeusaikana on suuri tarve niin laadukkaalle tiedonvälitykselle kuin hyvälle viihteellekin. MTV:n kanavat ja palvelut ovat pystyneet vastamaan loistavasti näihin tarpeisiin ja se näkyy katsojaluvuissamme. Sisältömme kokoavat ihmiset yhteen ajantasaisten uutisten ja Suomen suurimpien viihdeilmiöiden ympärille. Olemme ylpeitä uutistiimimme loistavasta toiminnasta sekä iloisia uusien viihdeohjelmiemme hienosta vastaanotosta", sanoo MTV:n kanavajohtaja Iina Eloranta.

MTV:n uutis- ja ajankohtaissisällöt ovat olleet katsottuja maaliskuussa.

MTV:n menestyksen takana on Suomen monipuolisin ohjelmisto, etulinjassaan luotettava ja nopea uutiskoneisto. Kaikkien uutis- ja ajankohtaisohjelmien katselu kasvoi maaliskuussa. Kanavan kohderyhmässä, 15–64-vuotiaissa, illan uutislähetysten keskikatsojamäärä kasvoivat noin 50 %:ia. MTV:n uutis- ja ajankohtaisohjelmat ovat viikoittain tavoittaneet 3,3–3,4 miljoona suomalaista. Kasvua on noin 0,5 miljoonaa viime vuoden vastaavaan ajankohtaan.

Myös MTV:n viihdeohjelmistolla on ollut ennätysyleisöjä. Maaliskuussa alkanut Masked Singer Suomi oli paras viihdelanseeraus Suomessa viiteen vuoteen. Ohjelma tavoitti avausjaksollaan peräti 1,3 miljoonaa suomalaista keskikatsojamäärän ollessa koko väestössä 930 000. Masked Singer Suomen suosio ei jäänyt avausjaksoon: ohjelma on tehnyt viikko toisensa jälkeen kovempia keskikatsojamääriä. Kaikki kolme jaksoa ovat alkuvuoden katsotuimmat viihdeohjelmat ennen MTV3-kanavalla alkuvuodesta nähtyä Putousta.

Uusi lauantai-illan viihdeohjelma Joonas Nordman Show aloitti myös vahvasti. Sarjan aloitusjakso MTV3-kanavalla sai lähes 800 000 katsojan yleisön, ja online-katselu huomioiden se on tavoittanut jo lähes 1,6 miljoonaa suomalaista.

Tv-lähetysten katsojamäärien lisäksi myös MTVuutiset.fi-sivuston käyttö on ollut maaliskuussa kovassa kasvussa. Esimerkiksi viikolla 12 eri selaimia kävi sivustolla lähes neljä miljoonaa ja sivunäyttöjä kertyi peräti 40 % alkuvuotta enemmän.

Ympärivuorokautinen uutispalvelu MTV Uutiset Live on ollut jo ennestään mtv-palvelun suosituimpia sisältöjä. Parin viime viikon aikana MTV Uutiset Liven videokäynnistykset ovat lähes kolminkertaistuneet alkuvuoteen verrattuna mtv-palvelussa. MTV Uutiset Live näyttää muun muassa kaikki Valtioneuvoston tiedotustilaisuudet suorina lähetyksinä.

Vaikka F1-kausi ei päässyt alkamaan ja Mestareiden liiga jäi pois koronavirusepidemian vuoksi, C Moren katseluun käytetty aika kasvoi maaliskuussa 70 % ja käynnistykset palvelussa yli tuplaantuivat. Katselun kärjessä on kotimainen draama: Salatut elämät, Rantabaari ja Hotel Swan Helsinki. Hienosti alkoi kuun lopussa myös Paras vuosi ikinä. Ruotsalaissarja Bäckström ja realitysuosikki Keeping Up With the Kardashians nousivat myös heti top-10 listalle C Moren katsotuimmissa ohjelmissa.

MTV:n omistaa Telia Company.