Suomi on pieni markkina kalliille ja työvoimavaltaiselle televisio- ja elokuvatuotannolle. Yksi tuotannon käynnistämisen kriteereistä onkin kansainvälisen jakelun mahdollisuus. Vain hyvin onnistuneella formaatilla kansainvälinen potentiaali on ovellamme. Mutta Suomessa me menemme aina sieltä, missä aita on matalin – laatu maksaa, mutta vain hyvä laatu lopulta myy. Peräänkuulutan suomalaista yhteistyötä, vaikka se helposti kaatuukin omien intressien puolustamiseen tai pelkoon siitä, että kilpailija hyötyy yhteistyöstä enemmän.
Esimerkiksi Suomessa jokaisella filmialan toimijalla on omat tv-studionsa ja niihin liittyvä tekniikka. Nyt juuri HD-teknologian tullessa kaikki joutuvat päivittämään järjestelmänsä vastaamaan uusia vaatimuksia, ja siihen uppoaa uskomaton määrä pääomaa. Eikö olisi järkevää rakentaa yhteiset studiot ja tekniikat, joita kaikki alan toimijat voisivat hyödyntää? Näin syntyisi osaamiskeskittymä, joka olisi sekä tehokas, että optimoitavissa käyttäjien tarpeiden mukaan.
Meidän ei pidäkään tuhlata rahoja tekniikkaan, vaan käyttää se parempaan sisältöön ja kustannustehokkaaseen mainontaan. Eihän kilpailua käydä studion seinillä, vaan sisällöillä ja brändeillä. Sama koskee lähetystekniikkaa ja muita järjestelmiä. Valitettavasti tällä hetkellä alan sisäistä kommunikointia käydään pääosin nyrkkeilyhanskat käsissä ja vieläpä siteet silmillä. Lobbaamisen päämäärä tuntuu olevan kilpailun rajoittaminen, eikä yhteisten etujen ajaminen ja kansallisen kilpailukyvyn lisääminen.
Haastan tv-yhtiöt ja tuotantoyhtiöt yhdessä kanssamme ideoimaan formaatteja, joilla pääsisimme kansainvälisille markkinoille. SuomiTV on halukas käyttämään suhteitaan ja kanaviaan avatakseen suomalaiselle tuotannolle ovia, kunhan ideat ovat riittävän kunnianhimoisia ja kansainvälisesti kantavia.
En usko, että voimme pärjätä amerikkalaiselle viihteelle tekemällä vastaavaa halvemmalla ja huonommin. Kopioimisen sijaan tarvitsemme suuria ideoita Suomesta. Me SuomiTV:llä teemme parhaamme tarjotaksemme suomalaisille kotimaista laadukasta televisiotuotantoa.
Jarmo Kalliola
Toimitusjohtaja
SuomiTV
Kirjoittaja on toiminut suomalaisen mainosrahoitteisen televisiokanava SuomiTV:n toimitusjohtajana nyt puoli vuotta ja pyrkii laajan businesstaustansa vuoksi katsomaan mediateollisuutta eri näkökulmasta kuin alalla pitkään toimineet.