<- Back

Tekstiviestimarkkinointi laajenee

toimitus · Oct 6, 2023

Tekstiviestimarkkinointi on uuden aikakauden edessä, kun perinteiset tekstiviestit saavat uusia ominaisuuksia. Elisa tuo ensimmäisenä maailmalla trendaavan, uuden ja monipuolisen rikastetun tekstiviestin yritysten saataville Suomessa. Uuden sukupolven viestipalvelu tulee saataville kahdessa vaiheessa palvelun toimivuuden varmistamiseksi. Ensimmäiset pilottiasiakkaat saavat sen käyttöönsä lokakuun aikana ja laajemmin palvelu tulee saataville myöhemmin.

Uuden viestintätyökalun avulla yritykset voivat lähettää Android-puhelimia käyttäville asiakkailleen jatkossa uuden sukupolven premium-viestejä, jotka ovat visuaalisempia ja vuorovaikutteisempiä kuin perinteiset tekstiviestit. Suomalaisista noin 70 prosenttia käyttää Android-puhelimia, joten uudistus koskettaa enemmistöä puhelimenkäyttäjistä.

Teknologia pohjautuu Googlen kehittämiin rikastetun viestinnän palveluihin (rich communication services, RCS).

”Kaupanteko ja asiakaspalvelu monipuolistuvat, kun ne voidaan hoitaa puhelimen viestipalvelussa keskustellen. Kilpailun kiristyessä ja asiakkaiden vaatimusten kasvaessa, on tärkeää erottautua myös asiakasviestinnässä, ja uuden sukupolven tekstiviestit tekevät mahdolliseksi kuvien, äänen ja videoiden hyödyntämisen sekä vuorovaikuttamisen uudella tavalla”, konkretisoi Elisan asioinnin ja asiakaspalvelun liiketoiminnasta vastaava johtaja Katja Bäckström.

Uusi viestiteknologia on osoitus suunnasta, johon yritysten markkinoinnin ja myynnin automaatio sekä asiakasviestintä ovat menossa. Palvelusta saadaan kerättyä myös lisää dataa, jota voidaan käyttää tekoälysovelluksilla liiketoiminnan ohjaamisen tukena.

”Markkinoinnin ja asiakaskohtaamisten johtaminen on suuren muutoksen alla tulevina vuosina, sillä tarvetta on erottautua, automatisoida ja johtaa datalla. RCS-palvelun tarjoaminen on osa Elisan tavoitetta mahdollistaa yrityksille asiakaskokemuksen digiloikka”, sanoo Bäckström.

Elisa on pilotoinut teknologiaa kesän aikana ensin omalle henkilöstölleen, ja ottaa lokakuun aikana rikastetun viestinnän käyttöön myös kuluttajaliiketoimintansa markkinoinnissa. Palvelu tulee saataville myös ensimmäisille yritysasiakkaille lokakuun aikana.