Tappaako tekoäly viestintä-, mainos- ja digitoimistot?
Tekoäly on ollut vasta vuoden verran yleisesti saatavilla, kun jo nyt puhutaan, että tekoäly tulee tappamaan lukuisan joukon työpaikkoja ja yrityksiä, viestintätoimistoja ja viestinnän ammatteja. Alalta tulee tietoja, että tekoälyn takia monet toimistot ovat vaikeuksissa ja irtisanovat työntekijöitään. On käynnissä iso murros.
Murros tulee olemaan raju. Ne, jotka eivät nopeasti omaksu tekoälyn tarjoamia mahdollisuuksia, putoavat auttamatta markkinoilta. Manuaalinen ja tuntiperusteinen konsulttityö tulee kutistumaan. Samoin yrityksissä viestintähenkilöstön tarve vähenee, koska tekoäly voi korvata ihmisten suorittamaa työtä. Markkinat jaetaan uudelleen.
Voittajia ovat ne, jotka käyttävät omaa älyään rakentamaan tekoälyä hyödyntävää viestintää ja markkinointia. Tekoäly tuo nokkelille tekijöille kilpailuetua ja toimistoille väliaikaista lisäkatetta, mikä ajan oloon kilpailun takia katoaa.
Mitä tekoäly voi tehdä markkinointiviestinnässä?
Tekoäly voi auttaa tunnistamaan trendejä, mitä mediamaisemassa tapahtuu.
Tekoäly voi auttaa viestinnän ammattilaisia seuraamaan yleistä mielipidettä ja analysoimaan tapahtumia.
Tekoäly voi luoda kohdennettuja medialistoja mediahaastatteluja tai tiedotteita varten.
Tekoäly voi auttaa tunnistamaan mahdollisia ongelmia ja kriisejä avoimen lähdekoodin ja yrityskohtaisten tietojen perusteella.
Tekoäly voi auttaa viestintästrategioiden kehittämisessä.
Tekoäly voi auttaa sosiaalisen median tilien hallinnassa.
Tekoäly voi tuottaa raportteja ja kehitysideoita.
Tekoäly voi auttaa seuraamaan brändin mainetta.
Tekoäly voi auttaa median seurannassa ja mediasuhteissa.
Tekoäly voi luoda henkilökohtaista sisältöä kullekin toimittajalle, johon on otettu yhteyttä.
Tekoäly voi antaa suosituksia kampanjan optimointia varten.
Tekoälyn ääniavustajat voivat hoitaa yksinkertaisia tehtäviä, jolloin PR-ammattilaiset voivat keskittyä monimutkaisempiin tehtäviin.
Kuten kaiken teknologian kohdalla, tekoälyn yleistymisen myötä siitä tulee entistä edullisempaa ja helpommin pienten yritysten saatavilla.
Tekoälyä voidaan käyttää viestinnän seurantaan eri kanavissa ja alustoilla.
Tekoäly voi antaa strategisia suosituksia viestinnän hallintaan.
Tekoäly voi auttaa luomaan yksilöllisempiä viestejä kohdeyleisöille.
Tekoäly voi tuottaa raportteja medianäkyvyydestä ja analytiikasta.
Tekoäly voi auttaa hallinnoimaan sosiaalisen median tilejä tunnistamalla vaikuttajia ja luomalla sisältöä.
Tekoäly voi seurata verkkokeskusteluja ja tunnistaa brändiä tai asiaa ympäröivän tunnelman.
Tekoäly voi auttaa mediasuhteissa tunnistamalla toimittajat, jotka todennäköisesti ovat kiinnostuneita jostakin jutusta.
Tekoäly voi auttaa luomaan kohdennettuja mediasuhteita koskevia yhteydenottoja.
Tekoäly voi tarjota tietoa kampanjan tuloksellisuudesta ja antaa suosituksia muutoksista.
Tekoäly voi auttaa arvioimaan markkinointi- ja viestintäkampanjoiden tehokkuutta.
Siinäpä sitä on haastetta viestinnän ammattilaiselle. Jonkun on noitakin tehtäviä hallittava ja ohjattava tekoälyä toimimaan tarkoituksenmukaisella tavalla. Työn luonne tulee muuttumaan. Fiksuille tule lisää työtä ja joiltakin työ tulee loppumaan.