Suomalaiset mediayhtiöt menestyivät heikosti viime vuonna, ilmenee Kauppalehden tekemästä analyysistä. Vain 17 yhtiötä viidestäkymmenestä onnistui kasvattamaan liikevaihtoaan viime vuonna verrattuna vuoteen 2019. Liikevaihdon muutoksen mediaani oli synkkä -6 prosenttia.
Eräät toimialat kuitenkin erottuivat joukosta positiivisesti. Koronasta aiheutunut poikkeustila on vahvistanut ihmisten lukuintoa ja kiinnostusta kirjoihin. Liikevaihtoaan kasvattivat erityisesti kirjojen kustantajat ja jakelijat. Kovin kasvaja liikevaihdolla mitattuna oli jo toistamiseen ruotsalainen äänikirjojen suoratoistopalvelu Storytel, niukasti ennen Bauer Mediaa.
Suuret myynnin pudotukset näkyivät kannattavuudessa. Vain 15 yhtiötä onnistui parantamaan kannattavuuttaan, kun vuonna 2019 parantamaan pystyi 30 yhtiötä. Nettotulosprosentin mediaani oli 2020 silti kohtuullisen hyvä 3,5. Mediayhtiöistä 12 teki tappiollisen nettotuloksen.
Tappiollisten kärjessä oli Telian omistama MTV, jonka liikevaihto kääntyi toissa vuoden kasvun jälkeen laskuun. MTV:n tappiot olivat suuremmat kuin koronasta pahasti kärsineellä Finnkinolla, joka joutui pitämään teattereitaan suljettuna.