Koneoppimiseen perustuva algoritmi tuottaa kuulijalle räätälöidyn feedin, joka ottaa huomioon millaisen sisällön parissa kuulija on viettänyt aikaa ja minkä sisällön yli hän on hypännyt.
“Ruuhkassa turhautuminen on varmasti jokaiselle tuttu tunne. Radiosta saattaa tulla sisältöä, joka ei ole sinua varten ja podcast-palveluiden käyttö on turhan hankalaa, kun huomio on liikenteessä. Meidän ongelma oli juuri tämä: kiinnostavan sisällön löytäminen oli liian vaikeaa ja aikaavievää”, kertoo Kieku Labsin perustaja ja toimitusjohtaja Sampsa Fabritius.
iOS-sovelluksessa Kiekun selkeä käyttöliittymä oppii, mistä kuulija pitää sekä luo kuulijalle räätälöidyn feedin. Käyttäjän tarvitsee ainoastaan aloittaa kuuntelu tai halutessaan hän voin siirtyä seuraavaan sisältöön.
Kiekun tavoitteena on tehdä kuuntelemisesta yhteisöllisempää. Jokaisella on oma kanavansa ja hyviä kuunteluvinkkejä on helppo jakaa toisille käyttäjille. “Kieku on uusi tapa kuunnella ja jakaa puhesisältöä. Voit seurata mieluisia sisällöntuottajia tai kuunnella sisältöä, jota Kiekun tekoäly sinulle valitsee”, kertoo Juho Pennanen, Data Scientist Kieku Labs Oy:stä.
Palvelu on auki kaikille, jotka haluavat jakaa omia sisältöjään: sisällön helppo lataaminen tulee olemaan yhden painalluksen takana. Hyvät tarinat ovat aina olleet tärkeä osa jokapäiväistä elämäämme ja tämä tulee jatkumaan tulevaisuudessakin. Kiekun tavoite on tuoda puhesisällöt takaisin päivittäiseen kuunteluun.
Miten tämä hanke on rahoitettu?
Kieku Labs Oy on kerännyt 200 000€ rahoitusta perustajien lisäksi kahdelta ruotsalaiselta digialan sarjayrittäjältä Gert Nordinilta ja Erik Fischbeckiltä. Lisäksi Kieku on saanut Tekes-rahoitusta.
Millainen ansaintalogiikka tässä on?
Kieku on ilmainen käyttäjille ja sisällön tekijöille. Kiekun ansaintalogiikka ei tule perustumaan perinteiseen mainontaan, mutta kaikilla sisällön julkaisijoilla on mahdollisuus lisätä omaa mainontaa sisältönsä yhteyteen. Kieku tulee jatkamaan keskustelua sisällöntuottajien kanssa löytääkseen parhaat keinot tavoittaa kohderyhmänsä ja mahdollistaa ansaintaa. Kieku on ilmainen käyttäjille ja sisällön tekijöille, mutta kumpikin kohderyhmä voi halutessaan ostaa palvelusta premium-version lisätoimintojen kanssa. Kieku tukee tekijöitä Podcast-maailmasta tutun ansaintalogiikan käytössä, eli tekemällä sisältömarkkinoinnin toteuttamisesta helppoa yhdessä tekijöiden kanssa. Sisällön tekijä on kuitenkin aina pääosassa.
Kenelle palvelu on suunnattu?
Kieku on suunnattu tavallisille uteliaille ihmisille. Toisaalta Kieku auttaa tavallista kiireistä ihmistä seuraamaan kiinnostavia tarinoita samalla, kun matkustaa töihin tai tekee kotitöitä. Tekoäly tekee kuuntelemisen hyvin helpoksi, vähän kuin laittaisi puheradion päälle. Toisaalta Kieku sopii erinomaisesti yritysten ja median julkaisukanavaksi, koska Kieku on ensimmäinen puheohjelmille ja podcasteille tarkoitettu yhteisöllinen alusta.
Katso video