Dawson lateli ennusteeensa Australian sanomalehtien kustantajien kokouksessa. Hän arvioi, että kymmenen vuoden kuluttua uutiset luetaan pääosin kannettavien lukulaitteiden avulla.
Näiden lukulaitteiden, joista Applen iPad on ensimmäinen sovellus, hinnat romahtavat alle kymmeneen dollariin. Nyt iPad maksaa 629 dollaria.
Mediataloudessa siirrytään sisällön ja sosiaalisen yhteyden hallitsemaan tilanteeseen. Nyt sisältö ei ole ratkaisevaa, vaan tärkeintä on paperinen tuote. Sen markkina-asema ja jakelu säätelevät taloutta. On lopulta aivan sama mitä tietyn alueen monopolilehti esimerkiksi Suomessa julkaisee, koska muuta vaihtoehtoa ei ole.
Median liikevaihdot kasvavat, mutta rahat tuloutuvat epätasaisesti. Entiset mediatalot eivät ole jakamassa tätä kakkua elleivät keksi itseään uudelleen. Itse epäilen, että useimmat eivät ole. Näin on käynyt Yhdysvalloissa jo lukuisille isoillekin mediakonserneille ajauduttuaan konkurssiin.
Dawson julkaisi kirjan “Living Networks” vuonna 2002, jolloin hän ennusti mikroblogien ja sosiaalisen median räjähdysmäisen kasvun aivan oikein.
Journalismi muuttuu kansalaislähtöiseksi. Journalistien työt eivät kuitenkaan katoa. Dawson toteaa aivan oikein, että huipputoimittajat yksilöinä nousevat suureen rooliin jatkossa, koska he vetävät yleisöä, lukijoita ja johtavat mielipideilmastoa. Tutkivalle journalismille löytyy uusi tilaus.