Muusikkojen omistama Radio Helsinki profiloituu kuitenkin jatkossakin monimuotoisella musiikilla myös on-demand-sisällöissä. Nykyään kaikenlaisia sisältöjä kulutetaan silloin, kun se ihmisille parhaiten sopii.
”Ajankohtaisuus on meille mediana äärimmäisen tärkeää, mutta on itsestään selvää, ettemme voi olettaa ihmisten pystyvän hektisessä arjessaan kuuntelemaan suosikkiohjelmiaan aina suorana lähetyksenä”, sanoo sisältöjohtaja Maria Veitola.
Myös toimitusjohtaja Tanja Douglassin mukaan Radio Helsingin sisällön on oltava kaikkien saatavilla riippumatta ajasta ja paikasta.
”On aivan selvää, että musiikki soi jatkossakin taajuuden lisäksi on-demandissa, ja että siitä maksetaan muusikoille”, Douglass kommentoi.
Musiikkipäällikkö Henri Pulkkisen mukaan Radio Helsingin tavoitteena on edistää suomalaisen musiikin monimuotoisuutta ja elinvoimaisuutta. Esimerkiksi maaliskuussa 2019 Radio Helsingissä soi 4226 eri kappaletta 2133 artistilta. Määrä on melkein kymmenkertainen verrattuna moniin kaupallisiin radiokanaviin.
”Soittolistojen ja algoritmien aikakaudella ihmisen tekemä musiikkikuratointi on poikkeuksellisen arvokasta”, Pulkkinen sanoo.
Tanja Douglass uskoo, että tulevaisuudessa musiikin käyttöä on-demand-sisällöissä koskevat sopimukset kehittyvät asianmukaisempaan muotoon.
”Se mahdollistaisi vastaavan, nykyaikaisen ja dynaamisen toiminnan alalla laajemmin”, hän toteaa.