<- Back

Printtimedian nollavero epäoikeudenmukainen verkkomedialle

admin · May 28, 2011

Sanoma- ja aikakauslehtien tilausmaksujen nollaverokannasta luopuminen on tärkeää mediayritysten tasapuolisen kohtelun vuoksi. Printtimedia saa  muutoin jatkossakin verkkomediayrityksiin nähden epäoikeudenmukaisen kilpailuedun lainsäätäjän taholta. Verkkomediafirmat joutuvat maksamaan 23 prosentin arvonlisäveron koko toiminnastaan.

Hallitusneuvottelujen aikana on noussut esiin ministeriön vaatimus lehtien verottamisesta samoin ehdoin kuin muutakin liiketoimintaa. On erittäin vaikea hyväksyä, että printtimedia saa vuodessa 200 miljoonan euron alennuksen veroihinsa liiketoiminnan harjoittamisesta. Suomessa printtitalot ovat edelleen hyvin kannattavia ja ne kykeneviä maksamaan tuollaisen summan keveästi.

Lehtien tilausmaksujen osuus on 40-60 prosenttia myynnistä. Mainosmyynnistä tulee sanomalehdissä edelleen suurin osa tuloista, mistä lehtiyhtiöt maksavat asianmukaisen arvonlisäveron, 23 prosenttia.

Media-alan järjestöt, Journalistiliitto ja Viestinnän Keskusliitto, ovat lähettäneet kiukkuisen kirjeen hallitusneuvottelijoille säätytalolle, jotta veroa ei koroteta. Perustelut ovat hyvin ontuvia, hataria ja vääriä. Sen sijaan printtimedian olisi kunnioitettava tasavaltalaista toimintapaa, jossa kaikki osallistuvat tasavertaisesti verojen maksuun. Nyt upporikkaat vanhat lehtitalot saavat aivan kohtuuttoman armonpalan verrattuna itsenäisesti markkinoille tuleviin pieniin verkkomediafirmoihin, jotka pulittavat jokaisesta eurosta 23 prosenttia valtiolle.

Toivottavasti hallitusneuvottelijat pitävät oikeudenmukaisuuden kunniassa ja asettavat lehdillekin 23 prosentin veron koko toiminnasta. Poliitikkojen ei ole mitään syytä alistua vanhan median painostukseen, jota se nyt harjoittaa säätytalon nurkilla.

Avuttomin yritys nujertaa hallitusneuvottelijoiden kaavailut oli HS:n pääkirjoitus, jossa verottomuutta koetettiin perustella mitä laajakantoisimmilla yhteiskunnallisilla syillä. Näihin ei ole aihetta uskoa, koska printtitalojen tarkoituksena on pelkästään ahneus pitääkseen itsellään väärin perustein 200 miljoonaa euroa veronmaksajien rahoja verkkomediayritysten kustannuksella.