RPRA perustettiin kun Neuvostoliitto hajosi 1991, jolloin uusi markkinatalous pääsi syntymään. Liiton perustamista avustivat amerikkalaiset PR-ammattilaiset. Osallistuin liiton toiminnan alkuvaiheiden edistämiseen ja Venäjän tulevien tiedotusammattilaisten kouluttamiseen Moskovassa ja Suomessa.
RPRA:n perustaja oli professori Alexander Borisov, joka toimii edelleenkin liitossa aktiivisesti. Hän on päätoimisesti MGMO:n varadekaani. Instituutissa koulutetaan kansainväliseen viestintään ja diplomatiaan.
Viestinnän, markkinoinnin ja tiedotuksen kehittyminen Venäjällä on ollut huimaa kuluneen 20 vuoden aikana. Maassa on kymmeniätuhansia viestinnän ammattilaisia ja tuhansittain PR-toimistoja. Heidän ammatillinen osaamisensa ja työn taso ovat varsin korkeita: venäläiset omaksuvat heti kaikkein parhaimmat käytännöt suoraan lännestä Venäjän oloihin sopeutettuina. Luovuudessa he ovat kehittyneet reippaammin kuin monet läntiset kollegat. Myös alan koulutus on muodostunut korkeatasoiseksi useissa yliopistoissa. Teoreettiselta tiedotusajattelultaan venäläiset ovat mielestäni jopa edellä ainakin suomalaisia.
Myös liiketoiminnan käytännöt ovat vakiintumassa länsimaisen etiikan mukaisiksi. Ostettuja artikkeleita esiintyy, vaikka niiden osuus koko ajan vähenee. Palvelujen laskutuksessa käteismaksut ovat jo hyvin harvinaisia.
Mainontaa käytetään markkinointiviestinnässä Venäjällä vähemmän kuin länsimaissa. Tilalla on product placement, joka on toisaalta aika lähellä ostettua tekstimainontaa. Mutta sitäkin tehdään periaatteessa avoimesti.
Uusi media, ja etenkin sosiaalinen media on kovassa kurssissa Venäjällä. Siinä nähdään todella suuri tulevaisuus myös yritysten tiedotustoiminnassa. Sosiaalinen media on vapaata ja sensuroimatonta. FCB:n eli turvallisuuspoliisin aloitteeseen lain säätämiseksi internetin valvontaan kukaan ei usko tosissaan. Vanhaan ei ole paluuta.
Aiheeni konferenssin esityksessäni kosketteli internetin mahdollisuuksia viestinnässä ja sosiaalisen median kysymyksiä. Sosiaalinen media istuu Venäjälle erinomaisesti nopeutensa ja edullisuutensa ansiosta. Salin täyteinen yleisö keskusteli pari tuntia vilkkaasti, millaisia markkinointikeinoja kannattaa käyttää sosiaalisessa mediassa.
Venäjällä Facebookin kilpailijana on venäläinen toimija Vkontakte. Kumpikin ovat hyvin suosittuja. Googlen kilpailijana on venäläisten oma hakukone Yandex, joka on kuitenkin häviämässä kisaa Googlelle.
Mediakenttä on kirjava. Sanomalehtien painokset pienenevät, aikakauslehdet erikoistuvat ja uusia yrittäjiä tulee markkinoille eri puolilla Venäjää tiuhaan. Moni tulokas katoaa alkumetreillä. Kukaan ei oikein ole perillä, mikä on Venäjän todellinen mediakenttä, koska julkaisutoiminta on varsin vapaata ja sensuroimatonta.
”PR-väessä paljon muutoksen kannattajia”
Venäjän tiedotusväki edustaa maan älymystöä, joka seuraa luonnollisesti poikkeuksellisen tiivisti maansa poliittista kehitystä. Keskusteluissa heidän kanssaan jäi päällimmäiseksi tuntumaksi, että valtaosa toivoo ja uskoo liberaalin kehityksen etenevän.
Joukossa on kuitenkin paljon niitä, jotka haluavat nykyisen poliittisen johdon pysyvän vallassa stabiilisuuden vuoksi. Nykyjohto saa runsaasti kannatusta, koska kukaan ei halua häiriöitä liike-elämään tai yhteiskuntaan. ”Tärkeintä on vakaus, että voimme tehdä rauhassa bisnestä ja rahaa. Se on demokratiaa”, eräs PR-johtaja kuvasi tilannetta.
Muutoksen puolustajat pitävät selvänä, että mielenosoitukset jatkuvat niin kauan kunnes Venäjä todella liberalisoituu vaihe vaiheelta. Yhtä varmana pidetään sitäkin, että Yhtenäinen Venäjä -puolue ja Vladimir Putin pysyvät vallassa pitkään. Vastustajien mukaan Putinilla ei ole muuta yhteiskunnallista tavoitetta kuin pysyä vallassa.
Ruotsalainen kollegani totesi, että demokratialla on lännessä myös varjopuolensa. Esimerkiksi Tanskassa on erittäin matala äänikynnys, minkä seurauksena poliittinen kartta on todella epäselvä ja ongelmallinen. ”Otan paljon mieluimmin vastaan tanskalaisen vaikean politiikan kuin venäläisen yksinvallan”, vastasi tähän moskovalainen tiedottaja.
Mikä on Venäjän poliittisen johdon käsitys mielenosoituksista? ”He pelkäävät niitä, eivätkä vielä osaa päättää, mitä tehdä”, sanoo eräs.
Tiedotusyritykset tekevät paljon konsultointia Venäjän poliittiseen toimintaan. Myös RPRA:lla on hyvät suhteet maan ylimpään johtoon. RPRA:n ex-presidentti Vladimir Medinski, joka omistaa ison viestintätoimiston, toimi duuman jäsenenä kaksi kautta. Hän jäi tänä syksynä pois politiikasta. Miksi, kysyin? ”Tarpeeksi on tarpeeksi”, hän vastasi leveä hymy kasvoillaan.
”Mediaa on liberalisoitava”
Mediaa on liberalisoitava Venäjällä, vaati suuren aikakauslehtitalon Intermediagroupin johtaja Viktor Shkulev puheenvuorossaan. Hän kustantaa läntisiä lehtiä, mm. ELLEä.
”Jos Venäjän politiikkaa ei liberalisoida, syntyy yhteiskunnallisia ongelmia. Putin ja poliitikot ovat korruptoituneet, mikä on suuri este yhteiskunnan kehittymiselle”, hän totesi avoimesti monisatapäiselle konferenssiyleisölle.
Shkulev piti erinomaisena asiana, että Venäjä integroituu maailman talouteen ja globalisaation entistä tiiviimmin. Hänen mielestään Venäjän tulee sopeutua myös siirtolaisiin.
Poliittiseen tiedotuskonsultointiin erikoistunut konsultti Jevgenia Minchenko sanoi, että netin takia poliittinen järjestelmä muuttuu Venäjällä nopeasti. ”Nyt ihmisten taloudellinen eriarvoisuus ei enää vaikuta informaation saantiin, koska kuka tahansa voi hankkia netistä tietoa”, hän totesi.
Poliittiset vaalikampanjat alueilla eivät enää toimi kuten ennen. Vain netti tuo tulosta, hän sanoi.
Venäläisen keskiluokan sankariksi on noussut bloggari Alexei Navalny, jota Minchenko luonnehtii nyt Venäjän informaatiosodan tärkeimmäksi henkilöksi. Hän tuli kuin tyhjästä blogeillaan ja pidätyksensä jälkeen kasvoi ”nettisankariksi”.
Michenkon mukaan vihainen keskiluokka ei ole saanut edustajiaan duumaan. Tämä patoutuma purkautuu nyt suuriin mielenosoituksiin.
Punaisella uhkalla pelottelu ei toimi enää Venäjän vaaliviestinnässä. Minchenkon mukaan kommunistien johtaja Gennadi Zuganov ei oikeastaan ole todellinen kommusti haluten sosialistisen järjestelmän paluuta. Kommunismin uhkaa Venäjällä ei ole.
Konferenssin uutinen:
Russian Public Relations Association julkaisi uutisen konferenssista sivuillaan. Uutisessa mainitaan minun todenneen, että uusi media ei sinällään takaa yrityksen menestymistä. Tärkeintä on hyvän julkisuuskuvan rakentaminen pitkällä tähtäimellä kokonaisuudessaan.
«Нет никакой гарантии, что коммуникация в новых медиа приведет компанию к успеху, - рассказал своим слушателям управляющий директор финского агентства Wasala Communications Пааво Васала. - Однако такая коммуникация является обязательной для успешного бренда, потому что позволяет этот успех поддерживать в долгосрочной перспективе».
Katso kalifornialaisen viestintäkonsultti Gerard S. Corbetin kuvakooste "PR Days in Moscow" konferenssista Flickr-palvelussa.