Sauli Niinistö sai hakukoneosumia Googlessa perjantaina 27. tammikuuta 2012 klo 8:05 kaikkiaan 1,670 miljoonaa, kun hakuterminä käytettiin ”sauli niinistö”. Pekka Haavisto sai puolestaan vain 0,575 miljoonaa eli noin kolmanneksen vastaehdokkaansa luvuista.
Microsoftin Bing-hakukoneessa Niinistö sai 198.000 osumaa ja Pekka Haavisto 236.000 osumaa.
Facebookissa ehdokkaat ovat lähes tasaväkisiä. Kummallakin on sivut. Niinistöllä oli klo 8:20 kaikkiaan 80.225 tykkääjää ja Haavistolla 91.067 tykkääjää. Luvut kuitenkin nousevat joka minuutti useilla henkilöillä. Niinistöllä kommentoijia oli 39.427 ja Haavistolla 58.217.
Sosiaalisen median merkitykseen uskoo myös Helsingin Sanomat. Lehti on perustanut web-sivuilleen Twitteriä seuraavan palstan, jossa kommentointia ohjaavat Hesarista uutispäällikkö Jussi Pullinen ja toimittaja Jussi Ahlroth. Keskustelu käy varsin vilkkaana. Hesarin aktiiviselle toiminnalle on syytä nostaa hattua, koska muutoin HS menestyi Mediaviikon some-tutkimuksessa ällistyttävän heikosti.
Twitterissäkin ehdokkaat ovat aika tasaväkisiä. Niinistöllä oli perjantaina 27.1.2012 klo 10:10 yhteensä 162 tviittausta, 331 seurattavaa henkilöä ja 10.444 seuraajaa sekä 141 listausta. Haavistolla tviittauksia oli reilusti enemmän, kaikkiaan 418, seurattavia henkilöitä 378 ja seuraajia suurin piirtein saman verran kuin Niinistöllä eli 11.212. Listauksia Haavistolla oli 205.
Sosiaalinen media näyttelee ensimmäistä kertaa vaaleissa todellista roolia. Vaikka suuri osa äänestäjistä ei mene someen, se ohjaa kuitenkin mielipiteen muodostumista ja mielipideilmastoa.
Mielenkiintoista on nähdä, kuinka suureksi some-luvut lopulta nousevat.
P.S. Mediaviikko.fi on tehnyt Suomen 500 suurimmasta yrityksesta some-tutkimuksen. Yritykset on listattu paremmuusjärjestykseen sosiaalisen median käyttäjänä. Raportista saa lisätietoja täältä.