Palvelussa on 2,1 miljoonaa rekisteröitynyttä keskustelijaa kokonaiskauppahinnan ollessa 4,5 miljoonaa euroa. Aller maksoi rekisteröityneestä keskustelijasta siis noin kaksi euroa. Eniron kannatti vuosien kuluessa kerätä mahdollisimman monta käyttäjää ja myydä heidän sielunsa sellaiselle, jolla on jotain kaupallista hyötyä tästä summittaisesta keskustelijoiden massasta. Mutta millaista?
Aller aikoo tosissaan sijoittaa digitaaliseen mediaan. Siinä pelissä reilun parin miljoonan kokoinen massa on arvokas kohderyhmä, kun yhtiö houkuttelee mainontaa muille sivustoilleen. Muutoinhan nettikeskustelijasta ei ole mitään iloa ylläpitäjälle, ainoastaan kuluerä, kun pitää pyörittää kalliita sähköä syöviä palvelimia ja lisäksi tulee valvoa sisältöä laittomuuksilta.
Yhdysvaltalainen viestintäprofessori Donald K. Wright kirjoittaa tuoreessa Public Relations Journalissa, että sosiaalinen media tosiaankin jyrää. Hän tutkii yritysten tiedottajien näkemyksiä viestinnästä. Tänä vuonna USA:n tiedottajista peräti 85 prosenttia uskoo sosiaalisen median ja erityisesti blogien merkitykseen viestinnässä. Luku Suomessa on varmaan pienempi, mutta saman suuntainen.
Tiedottajista jo 99 prosenttia työskentelee päivittäin jotenkin sosiaalisen median parissa. Tältä uudelta medialta siis ei enää säästy kukaan alan ammattilainen.
Tiedottajista 90 prosenttia uskoo, että sosiaalinen media täydentää perinteistä uutismediaa viestintäkanavana. Sosiaalinen media on tullut todelliseksi kanavaksi, ja sen vuoksi ei ole kummallista, että tanskalainen kustantajakin on tajunnut sosiaalisen median arvon.
On kuitenkin huomattava, että Wrightin tutkimuksen mukaan perinteistä mediaa pidetään miltei kaksi kertaa luotettavampana ja tarkempana kuin sosiaalista mediaa. Siitä huolimatta 44 prosenttia luottaa enemmän keskustelupalstoihin kuin paperimediaan. Siinä on vakava haaste perinteiselle medialle.
Tiedottajista 90 prosenttia sanoo, että sosiaalista mediaa pitäisi mitata ja seurata mutta vasta 38 prosenttia tekee niin. Sosiaalisen median sisältö karkaa omille teilleen, ellei sitä tarkkailla.
Joka tapauksessa Wrightin mukaan sosiaalisen median seurauksena yritysviestintä on muuttunut kaksisuuntaiseksi ja se avaa suoran kanavan yrityksen ja yleisön välille. Onkin mielenkiintoista nähdä, miten Aller ja muut kustantajat aikovat tulla tähän väliin mainosmyynnillään.