<- Back

MTV:n viihdeohjelmilla miljoonayleisö

toimitus · Nov 12, 2021

MTV piti lokakuussa vankan kärkiasemansa Suomen johtavana kaupallisena tv-yhtiönä. MTV:n lokakuun sisällöistä kolme ohjelmaa ylitti miljoonayleisön rajan. 

yokylassa_ttk_masked-singer_1.jpg
Kuvassa: Tanssii Tähtien Kanssa, Masked Singer Suomi ja Yökylässä Maria Veitola keräsivät kukin miljoonayleisön

Suomessa lokakuun koko ohjelmatarjonnasta neljä ohjelmaa ylitti keskikatsojamäärällä mitaten miljoonayleisön rajan. Neljästä ohjelmasta kolme ohjelmaa oli Suomen johtavan kaupallisen tv-yhtiön MTV:n ohjelmia ja yksi julkisen palvelun yhtiön Ylen ohjelma.

Keskikatsojamäärässä mitattuna miljoonarajan yli kipusi Tanssii Tähtien Kanssa -ohjelma viidellä jaksollaan, Masked Singer Suomi kolmella jaksollaan ja Yökylässä Maria Veitola yhdellä jaksollaan.

Tanssii Tähtien Kanssa -ohjelman jaksojen kokonaistavoittavuudet nousivat 1,6–1,7 miljoonaan per jakso. Masked Singer Suomi -ohjelma tavoitti parhaalla jaksollaan 1,4 miljoonaa katsojaa ja Yökylässä Maria Veitola 1,3 miljoonaa katsojaa.

MTV:n maksuttomasta suoratoistopalvelusta, mtv-palvelusta (mtv.fi, mtv-sovellus), katsottiin eniten ohjelmia: Love Island SuomiEnsitreffit alttarilla ja Viisi miestä viikossa. Eniten eri käyttäjätunnuksilla katsottiin Yökylässä Maria Veitolaa, jonka vieraskattaus selvästi puhuttelee laajaa joukkoa suomalaisista. 

MTV:n (tv-kanavat ja mtv-palvelu) lokakuu 2021 – katsotuimmat ohjelmat, kaikki 3+ vuotiaat:

OhjelmaJaksoKeskikatsojamääräTavoittavuus
Tanssii Tähtien KanssaDynaamiset duot1 267 0001 674 000
Tanssii Tähtien KanssaVakioiden viemää1 205 0001 635 000
Tanssii Tähtien KanssaMinun tarinani1 158 0001 607 000
Tanssii Tähtien KanssaParit vaihtoon!1 120 0001 528 000
Masked Singer SuomiJakso 91 081 0001 387 000
Tanssii Tähtien KanssaRoosa Nauha1 069 0001 568 000
Masked Singer SuomiJakso 81 054 0001 302 000
Masked Singer SuomiJakso 101 037 0001 352 000
Yökylässä Maria VeitolaSanna Marin1 023 0001 288 000


“MTV:n vankka asema katsotuimpien ohjelmien ja suurimpien ilmiöiden kotina kasvaa entisestään. Tavoitamme edelleen vahvasti suomalaiset tv:n äärestä, mutta vahva suoratoistokatselun kasvu mtv-palvelussa luo ilmiöistämme entistä tavoittavimpia. Tämä tarjoaa myös mainostaja-asiakkaille upeita liiketoiminnan kasvun työkaluja”, kuvaa MTV:n kanavajohtaja Iina Eloranta.  

Mainosrahoitteisista tv-yhtiöistä MTV:llä on vankka johtoasema Suomessa

MTV piti lokakuussakin vankan johtoasemansa kaupallisessa katselussa: MTV:n osuus parhaaseen katseluaikaan (15–64-vuotiaissa, klo 18.00–24.00) oli 44,5 % – sama kuin edellisvuoden lokakuussa.

Muiden tv-yhtiöiden kaupalliset katseluosuudet lokakuussa:  
Nelonen Media 33,7 % (2020: 35,6 %) 
Discovery Network Finland 14,5 % (2020: 12,9 %) 
FOX Network Group 6,6 % (2020: 6,5 %) 
Paramount Network 0,7 % (2020: 0,5 %)

Suomalaiset viettivät lokakuussa keskimäärin 41 minuuttia päivässä MTV:n ohjelmatarjonnan parissa. Päivittäin MTV3, Sub, AVA ja mtv-palvelu tavoittivat lähes 2,6 miljoonaa suomalaista, viikoittain 4,1 ja kuukaudessa 4,7 miljoonaa suomalaista.