Muistuu mieleen taannoinen Soneran toimitusjohtaja Markku Talonen, joka aiheutti suuren kohun ilmoitettuaan, että hän ei käytä sähköpostia, vaikka hänen johtamansa yritys kauppasi niitä innokkaasti. Paneelissa istunut Sanoma Newsin toimitusjohtaja Pekka Soini ehätti kuitenkin sanomaan, että uusien mediavälineiden käyttö ei ole ikäkysymys, vaan asenteista se on kiinni. Hän on käyttänyt iPadia heti kun se tuli markkinoille.
Karhuvaara pitää nettiä broadcasterille haasteena, koska netistä ei saa fyrkkaa. Hän antoi sapiskaa niin mainos- kuin mediatoimistoillekin, joilla ei ole asiantuntemusta nettimainontaan. Hänen mielestään telkkari on nyt ainoa kaupallinen media, joka tavoittaa massat. MTV3 onkin satsannut kanavien määrän lisäämiseen. Nyt niitä on jo parisenkymmentä.
Pekka Soini oli samaa mieltä, että netin displaymainonnasta ei saa tuloja juuri minkään vertaa, joten mieluimmin halutaan tehdä printtiä. Nettimediassa ei ole markkinoita, hän väitti.
Hieman toivoa Soini antoi netille kuitenkin uusien päätelaitteiden markkinoilletulon seurauksena. Mutta uudet laitteet tarvitsevat myös relevanttia sisältöä.
Talentumin toimitusjohtaja Juha Blomster piti median suurimpana virheenä nettilehtien avaamista kuluttajille ilmaiseksi. Tilannetta voidaan korjata vain sillä, että journalistit tuottavat nettimediaan niin hyvää sisältöä, että siitä ollaan valmiita maksamaan. Tai sitten pitää keksiä jotain muuta tuloa, koska displaymainonta ei tuota, hän sanoi.
Kuulijana jäin kyllä pohtimaan, puhuivatkohan panelistit ihan totta. Kyllähän displaymainonta tuottaa länsimaissa tuloja ja paljon, jos mainoksia myydään aktiivisesti ja kunnon hinnalla. Norjassa alan mainonta on moninkertaista Suomeen verrattuna, mutta niin ovat hinnatkin vähintään kolmin-nelinkertaisia Suomen tasoon verrattuna.
Nettimainonnan heikkoon tilaan on enemmänkin syynä mediatalojen rakenteellinen jäykkyys. Meillä on muutaman ison talon dominoima markkina, joka on käytännössä oligopoli. Siis ei markkinatalouden mukainen kilpailutilanne. Olisi ollut mielenkiintoista, että paneelissa olisi ollut joku, joka olisi tuonut sähköä keskusteluun kertomalla, miten asiat ovat oikeasti. Nyt vain ”kompattiin” aito-oligopoliseen tyyliin.