<- Back

Mitä jokaisen johtajan tulisi tietää mediapelistä

admin · Jul 11, 2008

Kokeneiden journalistien ja kouluttajien laatima teos on mainio tiivistetty pakkaus mediapelin hallitsemista. Sana ”mediapeli” putkahti taannoin Paavo Väyrysen suusta, kun hän katsoi, että Erkon lehdistö pudotti hänet tarkoituksellisesti pois presidenttikisasta, jossa voittajaksi selviytyi Mauno Koivisto. Sittemmin mediapeli on vakiintunut tarkoittamaan kaikkea toimituksellista asioimista median kanssa.

Mediapeliin kuuluu, että kisassa on kaksi pelaajaa: julkisuuden uhri tai vanki ja toisaalta media, jota tekijät kuvaavat hyvin monitahoiseksi vastustajaksi tai osapuoleksi. Itse asiassa ei ole varsinaista yhtenäistä ”mediaa”, joka toimisi tietyllä tavalla tai olisi jotain mieltä kollektiivisesti, vaan media on joukko erinäisiä tiedotusvälineitä. Kukin niistä toimii omalla tavallaan.

Tekijät ovat tiivistäneet helppotajuiseen muotoon kaiken olennaisen mediasuhteiden hoitamisesta. Oppaaksi tarkoitettu teos on onnistunut tavoitteessaan. Jos yritysjohtaja edes tämän lukee, niin hän pääsee jo pitkälle edistäessään liiketoimintaansa. Samalla hän välttää munaamasta yrityksensä mainetta ja tunnettuutta eli itse asiassa bisnestä.

Kuinka monia turhia sotkuja ja potkuja onkaan nähty, kun firman ykkösmies käyttäytyy median edessä kuin norsu porsliinikaapissa. Tekijät mainitsevat esimerkkinä mm. Keskon entisen varapääjohtaja Timo Karakkeen, joka putosi pääjohtajapelistä ja joutui ennenaikaiselle eläkkeelle möläytettyyään, että naisten etenemisen esteenä on lasten synnyttäminen. Tästä mediakohusta hän ei selvinnyt.

Myös Suomen Yhdyspankin entinen varatoimitusjohtaja Björn Wahlroos saa erikoismaininnan Hurmerannan ja Pietilän teoksessa. Wahlroos oli todennut mediassa, että ”tavalliset pankkiasiakkaat tuovat vain hiekkaa pankin lattialle”. Tämä raivostutti pankin asiakkaat.

Kirjaseen on mahdutettu jopa aivan käytännön niksejä, joista on apua mediapelissä. Moni asia on nimittäin pienestä kiinni. Kuten tämäkin TV-esiintymisen ohje korostaa: ”Miesten kannattaa vetää pikkutakkinsa liepeet takamuksensa alle, jotta takin kaulus ei nouse ylös. Muutoin haastateltava näyttää ‘luihulta’ ja epäuskottavalta.”

Teosta voi suositella esimerkiksi lentokoneeseen matkalukemiseksi. Kirjan voi kätevästi sujauttaa taskuun. Teoksen ehtii lukaista jopa Helsinki-Oulu lennolla. Ja jos tämäkin tiedotuksen lyhyen oppimäärän kurssi on liikaa, niin lue ainakin sivulta 72 kohta ”Muista edes tämä”. Jos siitä ei mitään muuta jaksa muistaa, niin paina mieleesi kuitenkin tämä ohje, jolla pärjää aina: ”Älä milloinkaan valehtele”.

Kirjan tiedot:
Kirjoittajat:
Markku Hurmeranta – A.P. Pietilä
Teoksen nimi:
Hallitse mediapeli
(Muuten media hallitsee sinua), 78 sivua, 2008
Kustantaja: Infor Oy
ISBN 978-952-5123-79-1