Check Point Software Technologiesin tutkimustoiminnasta vastaava Check Point Research on julkaissut vuoden 2020 kolmatta kvartaalia koskevan Brand Phishing -raporttinsa. Raportista selviää, mitä tuotemerkkejä kyberrikolliset useimmin hyödynsivät kalastellessaan uhrien henkilö- tai pankkitietoja.
Brand Phishing -hyökkäyksestä on kysymys, kun rikolliset yrittävät jäljitellä tunnetun tuotemerkin verkkosivuja käyttämällä samaa domain-nimeä tai URL-osoitetta ja samantyyppistä sivuston ulkoasua. Väärennetylle sivustolle voidaan houkutella uhreja sähköpostilla tai tekstiviestillä, mobiilisovelluksen avulla tai verkkoselaimessa. Väärennetty sivusto sisältää usein lomakkeen, jonka avulla kyberrikolliset keräävät uhrien henkilö- ja maksutietoja.
Heinä-syyskuun useimmin kaapattu brändi oli Microsoft. Teknologiajättiin liittyi 19 % kaikista tietojenkalasteluyrityksistä. Tähän saattaa olla syynä se, että hakkerit pyrkivät hyötymään etätyöntekijöiden suuresta määrästä. Vuoden toisella neljänneksellä yhtiön sijoittui viidenneksi seitsemän prosentin osuudella.
Seuraavaksi yleisimmät brändit olivat DHL ja Google, joiden nimet olivat tavalla tai toisella mukana 9 prosentissa huijausyrityksistä kumpainenkin. Kyberrikolliset pyrkivät näin hyödyntämään niiden hyvää tunnettuutta. DHL nousi top 10:een ensimmäistä kertaa tänä vuonna.
Sähköpostihuijaukset lisääntyivät verrattuna kolmeen edelliseen kuukauteen. Niitä oli 44 % kaikista tietojenkalasteluhyökkäyksistä.
Noin 12 % tietojenkalastelusta kohdistui mobiililaitteisiin. Niissä jäljitellyimmät tuotemerkit olivat Whatsapp, PayPal ja Facebook.
Etätöiden ja sosiaalisen eristäytymisen aikoina kyberkonnat pyrkivät yhä enemmän hyötymään siitä, että mobiiliyhteyksien ja verkkopalveluiden käyttö lisääntyy. Toimialoista hyökkääjät suosivatkin teknologia- ja pankkialaa sekä sosiaalista mediaa.
Väärennetyimmät brändit, Q3 2020
Microsoft (mukana 19 prosentissa kaikista brand phishing -yrityksistä globaalisti)
DHL (9%)
Google (9%)
PayPal (6%)
Netflix (6%)
Facebook (5%)
Apple (5%)
Whatsapp (5%)
Amazon (4%)
Instagram (4%)
”Tällä neljänneksellä Microsoft on noussut hakkereiden eniten matkimaksi yritykseksi, jonka tunnettua brändiä ja asemaa rikolliset yrittävät hyödyntää. Hyökkääjät ovat pyrkineet hyötymään etätyön yleistymisestä väärennetyillä sähköposteilla, joissa työntekijöitä vaaditaan nollaamaan Microsoft Office 365 -tietonsa. Kehotamme käyttäjiä olemaan varovaisia luovuttaessaan henkilö- ja tunnistetietoja yrityssovelluksille. Lisäksi nykyään kannattaa miettiä kaksikin kertaa ennen kuin avaa vaikkapa Microsoftin tai Googlen nimissä tulevia sähköposteja. Niitä matkitaan eniten,” sanoo Maya Horowitz, Director of Threat Intelligence & Research, Products, Check Pointilta.
Näin pysyt turvassa:
1. Käytä aitoja verkkosivustoja. Älä klikkaa sähköpostien mainoslinkkejä. Sen sijaan googlaa jälleenmyyjä ja napsauta linkkiä Googlen tulossivulta.
2. Varo “erikoistarjouksia”. 80 prosentin alennus uudesta iPhonesta ei yleensä ole luotettava ostomahdollisuus.
3. Varo alkuperäistä jäljitteleviä domain-nimiä. Tarkkaile sähköpostiviestien tai verkkosivustojen oikeinkirjoitusvirheitä ja tuntemattomia sähköpostin lähettäjiä.
Check Point kerää brändiväärennösraportin tiedot ThreatCloud-verkostonsa kautta. ThreatCloud on maailman laajin kyberrikollisuuden paljastamiseen tähtäävä verkosto, joka kerää tiedot hyökkäyksistä Check Pointin tietoturvalaitteilta kautta maailman. Verkosto tunnistaa päivittäin yli 11 miljoonaa haittaohjelmaa ja yli 5,5 miljoonaa tartunnan saanutta verkkosivua analysoidessaan yli 250 miljoonasta verkko-osoitteesta saamiaan tietoja.