JSN lähtikin rajoittamaan sananvapautta
Julkisen sanan neuvosto (JSN) on antanut ohjeet lainaamiseen ja linkittämiseen nettimediassa. Kaikkeen lainattuun olisi laitettava JSN:n mukaan linkki toiseen mediaan. JSN sekoilee, kun se luulee, että jokainen bloggaaja alkaisi median mainospelleksi. Herättää ihmetystä, miksi JSN puuttuu tällaiseen asiaan, joka ei kuulu sen varsinaiseen tehtäväkenttään.
Mikä on JSN:n tehtävä? Sääntöjen mukaan neuvoston ja puheenjohtajan tehtävänä on tulkita hyvää journalistista tapaa sekä puolustaa sanan- ja julkaisemisen vapautta. Neuvosto voi antaa myös lausumia yksittäisistä asioista. Nyt JSN antaa komentotyyliin ohjeita, joissa nettimediaa ja nettialaa ikään kuin kielletään harjoittamasta sananvapautta. Varsinaista nettimediaa ei ole kuultu ollenkaan. JSN:n olisi pikemminkin pitänyt puoltaa vapaata lainaamista sananvapauden nimissä.
Ulottuuko JSN:n karttakeppi bloggareiden tai chattaajien kirjoittamiseen? Netissä kirjoittaja laittaa linkin oman harkintansa mukaan silloin kun se on olennaista, eikä jonkun intressiryhmän kehoituksesta. Arvelen, että JSN:n ”ohjeet” unohtuvat dinosaurusten joukkoon heti alkumetreillä.
Jungner ja Kivinen pysyvät otsikoissa
Yleisradion uusi toimitusjohtaja Lauri Kivinen saa 25.000 euron kuukausipalkan. Tämä on kiihoittanut eräät kateelliset kansanedustajat ilmoittamaan, että palkka on liian suuri. Tulosvastuullisen johtajan palkkana summa ei ole mitenkään eriskummallisen korkea. Kansanedustajan tilipussiin verrattuna Kivisen ansiot ovat kylläkin muhkeita. Tienaahan lainsäädäntötyötä tekevä valtiopäivämies vain viidenneksen Yle-pomon tasosta. Kansanedustaja ei kyllä olekaan mikään yritysjohtaja, vaan lainsäädäntötyötä tekevä pätkätyöläinen.
Ex-johtaja Mikael Jungner ei jää murehtimaan palkka-asioita, kun hän noin 16.000 euron kuukausipalkalta lähtee pyrkimään eduskuntaan ja tienaa sen jälkeen reilut viisi tonnia kuussa. Lisäksi hän haaveilee puoluesihteerin tehtävistä. Kummankin pestin hän varmasti saa. On selvää, että Jungner vie demarit aivan uudella tavalla julkisuuden parrasvaloihin seuraaviin vaaleihin mennessä. Yle on demareiden PR-työntekijöille erinomainen koulunpenkki.
HBL:n elitistinen Volt ei vetänyt mainostajia
HBL lanseerasi muutama vuosi sitten uuden erikoisjulkaisun, nimeltään Volt. Lehti on kuitenkin nyt lopetettu, koska se ei kiinnostanut suomalaisia mainostajia. Lehti pyrki saamaan brändi-ilmoittelua. Mutta sitähän tehdään nyt vähän, ja kun vielä taantuma iski mainosmarkkinoihin, ei HBL:ää pyörittävä säätiö jaksanut rahoittaa tappiollista julkaisua.
Lehti oli sisällöltään rohkea. Se nosti näyttävästi esiin varsinkin valokuvissa arkoja aiheita ja näkökulmia. Yksi pysäyttävimpiä kuvia oli raskaana oleva pastori, millä dramaattisesti otettiin kantaa naispappeuden puolesta. Tällainen tyyli kuitenkin säikäytti myös konservatiivisen lukijakunnan ja niinpä lehti kuoli. Sääli. Suomessa olisi kaivattu tuollaistakin elitistä ja älykästä journalistista tuotetta, joka lisää moniarvoisuutta.
Maakuntalehdet muuttuvat keltaisiksi
Maakuntalehdet ovat lukijoiden kadotessa vetäneet paniikkivaihteen päälle. Lehdet muuttuvat hyvää vauhtia sensaatiohakuisiksi sisällöltään ja ulkoasultaan. Keskisuomalainen esimerkiksi on jo vuosia kosiskellut nuoria lukijoita julkaisemalla nuorisolle suunnattua kevyttä aineistoa isoin kuvin. Taitto muistuttaa iltapäivälehtiä.
Nyt saman tempun on tehnyt myös oululainen Kaleva, jolla on yli satavuotinen historia varsin laadukkaana sanomalehtenä. Lehti uudisti ulkoasunsa täysin. Otsikkokoot kasvoivat, kuvien määrää lisättiin. Skandaalinkäryisiä juttuja revitetään etusivulle ja pääkirjoitussivusto siirrettiin häntäpäähän. Uutisotsikot ovat nyt enemmänkin toimittajien kannanottoja kuin faktoja. Huh,huh.
Kalevan muutos on mielestäni varsin tyypillinen ajan henkeen. Lehdet koettavat houkutella nuoria lukijoiksi. Turhaan. Nuoret lukevat nettiä. Varttunut väestö pitää paperilehtiä yllä. He kyllä vierastavat noin rajua muutosta. Edesmennyt lehtiyhtiön toimitusjohtaja Aaro Korkeakivi sanoi aikoinaan, että lehteä pitää muuttaa ja uudistaa kerralla niin vähän, että lukija ei sitä huomaa. Jokainen vastustaa muutosta, ja lehti edustaa turvallista instituutiota. Korkeakivi nostikin lehden johtavaksi Pohjois-Suomessa. Nyt Kalevan tilaajille tarjotaan hämmennystä, kun lehdestä ei löydäkään enää entistä. Uhkarohkeaa väkeä Kalevassa nykyään.
Arena Partners joutuikin vastatuuleen
Väli-Suomen mediatalojen mainosvälitykseen kehitetty yhteishanke Arena Partners on joutunut Kilpailuviraston hampaisiin, kun Arena Partners ilmoitti aloittavansa yhteistyön pahimman kilpailijansa Alma Median markkinapaikkojen kanssa. Kilpailuvirasto on jäädyttänyt osapuolten tekemän kaupan.
Alma Median ja Arena Partnersin yhteistyön on tarkoitus toteutua niin, että Arena Partners ostaa 35 %:n osuuden perustettavasta yhteisyrityksestä. Yhteisyrityksessä toimivat Alma Median palveluista yrityksessä toimisivat Etuovi.com, Vuokraovi.com, Autotalli.com ja Mikko.fi. Samassa yhteydessä Alma Media ostaisi Arena Partnersin tytäryhtiöstä Arena Interactivesta 35 %:n osuuden.
Kilpailuviraston päätös on ilman muuta oikea. Isoilla lehtitaloilla on haluna muodostaa monopolistinen asema maakunnissa, mitä viranomaisten ja kuluttajien ei tule hyväksyä. Mediatalot pystyisivät keskinäisesti jakamaan markkinaa ja ehkäisemään vapaata kilpailua. Kilpailuvirasto tekee hyvä työtä!