Webnewsmonitor.com-mediaseurannan tuorein selvitys ministereiden mediajulkisuudesta kertoo selvästi, kuinka Vanhanen hallitsee mediajulkisuutta ylivoimaisesti. Hän kahmii ministerien mediakakusta yli neljänneksen. Ilkka Kanerva ja Mauri Pekkarinen ovat mitalisijoilla, mutta kaukana perässä seitsemän prosentin osuudellaan.
Muut ministerit keräävät vain murusia mediasta. Jokainen kuitenkin tulee esiin jossain tiedotusvälineessä jollain tavalla. Kokonaisuudessaan median julkaisemien juttujen määrä ministereistä on ollut viikon kuluessa yllättävän suuri: 1425.
Suomessa hallituksen työskentelyä seurataan. Muut ministerit ovat esillä lähinnä ammattinsa puolesta. Vanhanen on vetänyt omalla tyylillään poliittisen mediamarkkinoinnin aivan eri sfääreihin. Se onkin enemmän viihdettä ja samalla hänen omaa poliittista vaalityötään. Vanhanen vie mediaa tässä kohtaa kuin pässiä narusta, eikä maksa mitään! Hän tekee kaiken mediatyön vapaaehtoisesti, eli siis toiminta on tarkoituksellista poliittista PR-toimintaa.
Vastaavaan naisjuttujen avulla ratsastamiseen on ryhtynyt myös Ranskan presidentti Nicolas Sarkozy, mikä on uutta Ranskassa. Hänen tunnettuutensa on kasvanut rajusti, mutta mielipidemittausten mukaan suosio on laskenut. Kun tulee jälleen vaalit, Sarkozy on kuitenkin vahva ennakkosuosikki, koska kaikki hänet muistavat. Harva lopulta murehtii silloin hänen naisseikkailuitaan. Tämä on sitä mediapeliä, kuten Paavo Väyrynen sanoi jo lähes 20 vuotta sitten.