Kävijämäärien erot ovat esimerkiksi Iltalehden kohdalla yli 100 prosenttia.
Kumpaakin mittaustulosta mainosmyyjät saattavat käyttää perusteinaan, kun he kertovat sivuston tavoittaman yleisön määrästä. Ilmainen palvelu Oindex toimii jollain tavalla verkkomainosmyyntiä harjoittavan yrityksen Klikki.comin kumppanina.
Esim. viikolla 45 kävijämäärät olivat seuraavat (tuhansia)
TNS Oindex
Iltalehti 2,037 4,18
Huuto.net 473 723
Plaza 545 770
Vauva.fi 147 160
Seiska 162 213
Tietokone 86 154
Pirkka 77 91
Findance 64 96
IAB Finlandin toimitusjohtaja Birgitta Takala selventää, että karkeasti määritellen Oindexin luvut ovat raakadataa eli korjaamattomia bruttolukuja, jotka mittaavat selaimia. Niiden kohdalla ei voi puhua kävijämääristä, hän sanoo.
IAB Finland suosittaa käytettäväksi TNS Metrixin palvelua, jossa on viime kesäkuusta lähtien ollut käytössä ns. muuntokertoimella korjatut selainluvut, jotka ovat kävijämäärälukuja. Lisäksi Metrixissä on näkyvissä vanhat selainluvut, jotka jo sisältävät jonkin verran korjausta.
”Ongelma on siinä, että nykyään selainlukuja ei voida enää rinnastaa kävijämääriin, koska ns. moniselainkäyttäjien osuus kävijöistä on kasvanut
merkittäväksi”, Takala toteaa.
IAB Finland suosittelee, että esim. Oindexiä ja "vanhoja" Metrixlukuja käytettäessä puhutaan selainmääristä ja muuntokertoimella korjatut Metrix
luvut ovat kävijämäärälukuja.
Keskimääräinen muuntokerroin TNS Metrixillä on 0,8446.
Kommentit
Ei kommentteja vielä. Ole ensimmäinen, joka kommentoi!