Kilpailussa oli mukana viidessä toimituksellisessa sarjassa ennätysmäärä palkittaviksi ehdotettuja päätoimittajia, toimittajia, aikakauslehtikuvaajia, taittajia sekä toimitustiimejä. Sarjojen voittajat saivat kunniakirjan lisäksi 2000 - 3000 euron rahapalkinnot.
-Tuomariston työ oli erittäin haastavaa, sillä palkituiksi ehdotettujen töiden taso oli korkea ja tasaväkinen. Ilahduttavaa on se, että mukana oli alan konkareiden lisäksi paljon myös nuorempia ammattilaisia sekä palkituiksi ehdotettuja kaikista lehtiryhmistä, toteaa tuomariston puheenjohtaja, Aikakausmedian tiedotuspäällikkö Heli Häivälä.
Toimituksellisten sarjojen voittajat perusteluineen:
Vuoden 2010 kirjoittava toimittaja: Pekka Hiltunen, Image
Toimittaja paneutuu isoihin ja vaikeisiinkin asiakokonaisuuksiin syvällisesti ja oman mukavuusalueensa ylittäen. Hänen artikkelinsa ovat kirjoitusteknisesti erinomaisia, ja ne vievät lukijan mukanaan ja synnyttäen myös yhteiskunnallisesti tärkeää keskustelua. Kriittinen ja aiheeseen tarkoin perehtynyt lähestyminen ei sulje pois lukijaa kunnioittavaa ilmaisua. Hiltunen pystyy kirjoittamaan luontevasti hyvinkin erityyppisistä aiheista.
Vuoden 2010 pääkirjoituksen tekijä: Maria Pettersson, Ylioppilaslehti
Pettersson kirjoittaa tyylipuhtaasti lehtensä näköisiä pääkirjoituksia, jotka sisältävät tiukkaa asiaa jopa ristiriitaisia tunteita herättävistä ja vaikeista aiheista. Pääkirjoitukset ovat keskustelunavauksia uusille puheenaiheille ja näkökulmille julkiseen keskusteluun. Niitä onkin siteerattu laajalti. Päätoimittaja ottaa huomioon lehtensä suurimman lukijaryhmän rikkaalla ja selkeällä tyylillään. Tämä pääkirjoittaja osoittaa, ettei monimutkaisista asioista tarvitse puhua vaikeasti.
Vuoden 2010 aikakauslehtikuvaaja: Timo Pyykkö, Apu
Aikakauslehtikuvaajana monipuolinen ja tinkimätön ammattilainen. Kuvaaja, joka hallitsee suvereenisti kaikki aikakauslehtikuvauksen lajityypit reportaasikuvista henkilökuviin. Hän ei tyydy tavanomaiseen, vaan panee itsensä täysillä likoon joka kuvauskerta. Pyyköllä on harvinainen taito kuvata hetki, joka on kokonaisuuden kannalta olennainen. Loistavien kuvien lisäksi hän ajattelee kokonaisuutta ja toimittaa lähes aina valmiin taittomallin jutuille ja kuvilleen.
Erikoismaininta sarjassa Vuoden 2010 aikakauslehtikuvaaja: Sami Repo, Olivia
Suomalaiseen ruokakuvaukseen merkittävästi vaikuttanut ja sitä uudistanut kuvaaja, jonka erityistaito on kertoa tarina yhdellä kuvalla. Ruokakuvat ovat tunnelmallisia ja tunnistettavia. Tyylilajissaan narratiiviset kuvat lähestyvät muoti- ja design-maailmaa. Ne täyttävät ruokakuvan perusvaatimuksen: ruoka näyttää niissä aina syötävän herkulliselta.
Vuoden 2010 taittaja: Penni Osipow, Kotivinkki
Lehden ulkoasun muutos pienimmistä yksityiskohdista ja typografiasta alkaen on tuonut sen aivan uudelle vuosikymmenelle. Hienon muutoksen huomaa jo lehtikioskilla. Muutoksella haluttiin luoda vastaavan lehtiryhmän muista lehdistä poikkeava ulkoasu, ja siinä on onnistuttu hyvin. Ulkoasu puhuu samaa kieltä sisällön kanssa; se viestii lämminhenkisestä sisällöstä.
Vuoden 2010 toimitustiimi: Vauva-lehden tiimi (Hanna Kangasniemi, Elina Karemo, Sari Laakkonen, Marianne Rautanen, Maria Tuominen, Anu Salo ja Saara von Veh).
Tiimi on työstään innostunut monimediaosaajatoimitus, joka on ottanut sähköisen ja sosiaalisen median erinomaisesti haltuunsa ja osaa hyödyntää sitä hienosti toimitustyössään myös painetun lehden puolella. Tämä keskusteleva ja hyvällä tavalla asioita kyseenalaistava toimitustiimi työskentelee avoimessa, iloisessa ja innostuneessa ilmapiirissä, ja jakaa osaamistaan mielellään muille toimituksille. Lehteä ja sähköistä mediaa kehitetään jatkuvasti niin, että sekä toimitus että lukijat sekä verkkosivulla kävijät hyötyvät monimediallisuudesta ja vuorovaikutus kohderyhmän kanssa toimii saumattomasti.
Kilpailuun kuuluu myös Vuoden 2010 mediamyyjän valinta. Voittaja valittiin mediapäättäjille maalis-huhtikuussa 2010 suunnatussa äänestyksessä. Tiukassa kilpailussa eniten mainintoja sai Key Account Manager Raija Sailos, Aller Media Oy.
Sailos on rautainen ammattilainen, joka huomioi ja ymmärtää asiakkaan tarpeet. Palkittava on innovatiivinen ja kokonaisvaltaisesti mukana kaikessa mitä tekee. Aktiivisuus ja uusien ideoiden hakeminen luotettavan, tehokkaan ja ystävällisen toiminnan ohella tekevät hänestä vuoden 2010 mediamyyjän.
Kilpailussa palkitaan näiden sarjojen lisäksi Vuoden 2010 aikakauslehtimainostaja ja Vuoden 2010 aikakauslehtimainos: http://www.aikakauslehdet.fi/default.asp?docId=31050
Kommentit
Ei kommentteja vielä. Ole ensimmäinen, joka kommentoi!