Talentumin viimeaikaiset talousvaikeudet vievät yhtiön irtisanomisten tielle. Reilu kymmenen prosenttia lähinnä ammattilehtiä ja kirjallisuutta kustantavan talon väestä saa lähteä, jotta kannattavuus paranee. Talentumin uunituore toimitusjohtaja Juha Blomster ei kuitenkaan lähde vielä nimeämään, mistä supistetaan tai lakkautetaanko kokonaisia lehtiä. Hän viittaa Mediaviikon haastattelussaan lähiviikkoina ilmestyviin mediakortteihin, joista voi lukea, harveneeko jonkin lehden ilmestyminen vai jääkö kortti kokonaan ilmestymättä.
Juha Blomster on kokenut media-alan johtaja, joka tietää, mistä media voi saada tulosta. Kaikki on riippuvaista siitä, haluavatko yritykset investoida mainosrahojaan Talentumin lehtiin vai eivät. Jos hinta-laatu-suhde ei enää kohtaa, niin kauppaa ei synny. Halpojen pätkätilauksien myynnillä ei pitkälle pötkitä. Painopiste siirtyykin sisältöön. Vain hyvää ja luettavaa sisältöä tarjoavat lehdet jaksavat kiinnostaa lukijoita, jolloin niihin saa kenties paremmin mainoksiakin myytyä.
Talentumilla on kyllä selkärepussaan vielä kivi, joka puuttuu monilta muilta. Se on sekava omistus. On vaikea uskoa, että kilpailevien mediatalojen merkittävät osakkuudet edistäisivät yhtiön strategista suunnittelua tai edes päivittäistä liiketoimintaa.
Pidätys osoittaa luovaa rohkeutta
Turkulaiset opiskelijat voittivat Sanomalehtien Liiton Parempi sanomalehti-ilmoitus –suunnittelukilpailun työllään ”Pidätys”. Luovuus ja vilkas mielikuvitus olivat ratkaisevia valtteja. Hienoa, että liitto palkitsee rohkeudesta katsoa asioita uudesta näkökulmasta.
Noormarkku-palkinto Helsingille
Helsingin kaupungin vuoro on saada Kirjakillan jakamaa kyseenalaista kunniaa vähiten kirjoja hankkivana kuntana. Kirjakilta on nimennyt maineteon ”Noormarkku-palkinnoksi. Ovela peruste kehottaa kuntia haaskaamaan rahaa kirjaostoihin, koska palkinnon myöntämisperusteiden mukaan sen saisi joka vuosi joku, vaikka rahaa upotettaisiin kuinka paljon tahansa. Miksei kukaan keksi sellaista palkintoa, joka mollaa korkeita kirjan hintoja, jotta ne laskisivat niin alas, että jokaisella olisi haluja ostaa kirjoja kotiinsa hyllyt täyteen ?
Pienet TV-kanavat nostavat päätään
Ruotsissa pienet TV-kanavat nostavat katsojalukujaan. Ne hätyyttelevät jo tosissaan valtakanavia. Samaa ilmiötä on havaittavissa myös Suomessa. Miksi aika tuntematon The Voice TV kasvaa jatkuvasti? Vauhtia kehitykselle antavat myös maksutelevisiot. Esimerkkinä Welhon toteuttama isänpäivän kampanja, jossa katsojille tarjotaan ilmaiseksi viikonlopun ajan peräti 60 maksu-TV:n kanavaa. Katsojille tämä trendi on mahtavaa, mutta mainostaja on kummissaan, mihin tuuttiin sijoittaa roponsa, kun katsojat ovat siellä sun täällä. Eiköhän markkinatalous ratkaise tämänkin pulman omalla tavallaan. Mainoksille löytyy ehkä parhaimmat reitit lopulta netistä, joka tavoittaa jo nyt kaikki miltei yhdellä napin painalluksella.
Digi-aika yhä kaukana
Finnpanelin mittauksen mukaan vain 37 prosenttia TV-katselusta oli syyskuussa digitaalista eli katsottu joko digiboksin tai digitaalisen vastaanottimen kautta. Katsomisesta vain kuusi prosenttia suuntautui pelkkiin digikanaviin. Pitkä ja kivinen on tie digimaailmaan. Prosentit ovat sata vasta sitten kun ei ole enää analogista vaihtoehtoa tarjolla. Pakko on lopulta taas varmin tie saada muutokset läpi.
Kommentit
Ei kommentteja vielä. Ole ensimmäinen, joka kommentoi!