”Maaliskuu oli luokitellulle mainonnalle erinomainen ja näyttävä display-mainonta on jatkanut hyvää kasvuaan. Verkkomainonta jatkaa mediamarkkinoiden kovinta kasvua, mutta iloisin uutinen on mediamainonnan kokonaisuuden kasvaminen pitkästä aikaa” toteaa IAB:n hallituksen puheenjohtaja Petri Karjalainen.
Vuoden 2010 ensimmäisen neljänneksen yhteenlaskettu panostus verkkomainontaan oli 36 milj. euroa. Display ja luokiteltujen ilmoitusten osuus on 18,7 milj. euroa ja viime vuodesta kasvua on kertynyt 17,7 %. Hakusanamainonnan ja sähköisten hakemistojen osuus summasta oli 17,4 milj. euroa ja kasvua vuoden takaiseen on 4,7 %. Luvut löytyvät eriteltyinä kaaviosta. Mediamainonta kasvoi kokonaisuudessaan 0,7 % ensimmäisen kvartaalin aikana.
Sekä display- että luokiteltu mainonta ovat kääntyneet selvään kasvuun kun taas panostukset sähköisiin hakemistoihin ovat laskeneet huomattavasti. Hakusanamainonta kasvaa edelleen vaikka osa luvuista jää raportoinnin ulkopuolelle, koska asiakastilejä on siirtynyt mediatoimistoista asiakkaiden omaan hoitoon. IAB Finland kehittää tiedonkeruumenetelmää ja etsii tarkempaa tapaa kerätä hakumainonnan panostukset.
Toimialoittain mm. panostukset avoimiin työpaikkoihin kasvoivat ensimmäisellä kvartaalilla verkkomainonnan osalta 10 %, kun vastaava kasvu koko mediamainonnan osalta jäi 3,3 %:iin. Toinen kehittyvä panostaja verkkomainontaan oli vähittäiskauppa. Sen kohdalla kasvua oli 18 %. Vähittäiskaupan panostukset mediamainontaan kokonaisuudessaan laskivat 1,5 %.
Kommentit
Ei kommentteja vielä. Ole ensimmäinen, joka kommentoi!