Kun Sanna Marin esiintyi Trendi-lehdessä esittelemässä kansallisesti tärkeää Kalevala-korua syväänuurretussa blazerissä ilman rintaliivejä, hän tiesi tarkalleen, mitä on tekemässä. Kuvasta nousi suuri julkinen huomio, aina kansainvälistä mediaa myöten. Kuva vetosi tunteisiin, mikä on poliittisessa viestinnässä olennaisin asia. Marin haluaa julkisuutta, mistä hän elää. Luonnollisesti myös Kalevala-korujen myyjä sai ilmaista mainosta käsittämättömän määrän.
Sanna Marin osaa myös vaieta silloin, kun on odotettavissa enemmän harmia kuin hyötyä. Hän ei esimerkiksi hankalilla Brysselin matkoillaan anna medialle enää lausuntoja. Niistä on haittaa, kun toimittajat kaivavat esiin ensi sijaisesti kielteisiä asioita EU:n toimista. Tästä tympääntyneenä mm. Ylen kirjeenvaihtaja Susanna Turunen kirjoitti katkeraan sävyyn Ylen blogissa, että hän jää rannalle ruikuttamaan, kun ei saa haastatella pääministeriä.
Sanna Marinille voin ennustaa melko pitkää poliittista uraa, koska hän pysynee vahvasti vallassa viestintätaidoillaan. Millään muulla puolueella Suomessa ei ole vastaavaa poliitikkoa. Ainoa murheen kryyni lienee SDP:n politiikka, joka ei innosta nuoria. Ilman Marinia SDP katoaisi pian poliittiselta kartalta.
Poliittinen retoriikka ja viestintä ovat ikivanhoja taitoja antiikin Kreikasta lähtien. Historia tuntee useita politiikan tähtiä, jotka ovat villinneet kansaa ja saaneet vallan käsiinsä. Jos digiaikana vallassa oleva poliitikko ei osaa mielipiteisiin vaikuttavaa digitaalista viestintää, niin silloin vaihtoehtona on median väkivaltainen haltuunotto kuten tapahtuu Venäjällä, Valko-Venäjällä, Kiinassa ja muissa diktatuureissa. Marinin tyyli ja tapa ovat huomattavasti miellyttävämpiä ja demokraattisempia.
Kommentit
Ei kommentteja vielä. Ole ensimmäinen, joka kommentoi!