Verkkomedia, ja sen uusimmat alueet, kuten sosiaalinen media kehittyy nopeasti tarjoten mainostajille tehokkaita markkinointikanavia. ”Mainostajien kannattaa kouluttautua verkkomediaan, ja nostaa tiedon tasoa, jotta he osaavat ostaa verkkomainontaa entistäkin paremmin”, Ritva Hanski-Pitkäkoski toteaa.
Mainostajilla on oppimista, jotta he osaisivat hyödyntää verkkoa entistä paremmin. Verkossa on potentiaalisia mahdollisuuksia. Kuluttajat ovat valmiimpia ostamaan, mutta vain 15 prosentilla yrityksistä on web-kauppoja, Ritva Hanski-Pitkäkoski sanoo.
Yritykset ostavat markkinoinnin tekemisen ammattitaitoa toimistoilta. Hän kysyy, onko media- ja mainostoimistollakaan riittävästi osaamista verkkomainonnassa? Mainonnan pitää olla tuloksellista ja kyse on myynnin lisäämisestä. Ollaanko verkkomainonnassa vielä sillä tasolla, hän pohdiskelee.
Google: hyvä vai paha?
Hakukonemainontaa hallitsee Suomessakin Google. Onko se hyvä vai paha mainostajalle? ”Googlella on määräävä asema. Kilpailua toivotaan ja se olisi tällä sektorilla hyvä asia”, hän sanoo.
Hakukonemarkkinoiden määrää on vaikea arvioida, koska Google ei paljasta myyntilukujaan. Se tiedetään, että noin 30 prosenttia mainostilasta on ostettu suoraan mainostajan ja Googlen välisin sopimuksin.
”Mediatoimistojen rooli tulee kasvamaan jatkossa. Mainostajien suorat ostot medioilta tulee olla mahdollisia. Alennusten pitää olla yhtä suuret kun ostetaan mediatoimistojen kautta. Jos mainostajalla itsellään on
osaamista, kannattaa tehdä sopimukset itse.”
Miten verkkomainontaa tulee kehittää?
Verkkomainonta on vielä nuorta ja hakee muotojaan. ”Verkkomainontaa pitäisi kehittää asiakas- ja kuluttajalähtöisestä näkökulmasta. Voi esimerkiksi löytää hyvän kuluttajalähtöisen verkkokaupan, mutta siinä ei anneta yhteys- tai muita tietoja itse yrityksestä. Kyllä kuluttaja kaipaa muutakin tietoa yrityksestä”, hän huomauttaa.
Kommentit
Ei kommentteja vielä. Ole ensimmäinen, joka kommentoi!