Vuoden 2009 LT-levikit ovat valmistuneet. Tarkastettuja sanoma- ja aikakauslehtiä sekä niiden erikoispainoksia on nyt yhteensä 403. Tarkastetuista aikakauslehdistä 37 prosenttia ja sanomalehdistä 21 prosenttia on kasvattanut levikkiään edellisestä vuodesta.

Painettujen lehtien LT-levikit kertovat, kuinka monta tilattua, irtonumerona ostettua, jäsenyyden tai rekisteröidyn asiakkuuden perusteella saatua kappaletta tai levikkiin hyväksyttävää vapaakappaletta lehden yhdellä numerolla keskimäärin on ollut tarkastusvuonna. Tarkastettu levikki on yksi lehtien kolmesta keskeisestä tunnusluvusta. Kaksi muuta ovat KMT-lukijamäärä ja lehtibrändin eli painetun lehden ja sen verkkosivuston yhteistavoittavuus.

 Nyt tarkastettujen sanomalehtien kokonaislevikki on 2 896 182. Vertailukelpoisten lehtien kokonaislevikin muutos oli -2,7 prosenttia vuonna 2009. Ruotsissa ilmestyvien lehtien vastaava muutos oli -3,5 prosenttia. Suurimmat muutokset olivat iltapäivälehdillä.

Sanomalehtien kokonaislevikistä hieman yli puolet tulee 7-päiväisten sanomalehtien levikistä. Suurimmat 7-päiväiset sanomalehdet ovat Helsingin Sanomat (397 838 LT 2009), Aamulehti (135 293), Turun Sanomat (109 504), Kaleva (80 826) ja Keskisuomalainen (71 777).

Paikallisista sanomalehdistä levikiltään suurimmat lehdet ovat Länsi-Uusimaa (13 456), Itä-Häme (11 215), Västra Nyland (10 960), Warkauden lehti (10 811) ja Alasatakunta (10 453).

Muista tarkastetuista sanomalehdistä levikiltään suurimmat ovat Ilta-Sanomat (152 948), Iltalehti (112 778), Maaseudun Tulevaisuus (83 044), Kauppalehti (78 731) ja Kotimaa (39 743). Iltapäivälehdet poikkeavat muista maksullisista sanomalehdistä siinä, että niitä ei juurikaan tilata vaan ne ostetaan yli 90 prosenttisesti irtonumeroina.

Sanomalehdistä kappalemääräisesti eniten levikkiään kasvattivat Ylöjärven Uutiset, Vihreä Lanka, Rannikkoseutu, Kalajoen Seutu ja Raahen Seutu.

Uusia aikakauslehtiä markkinoille vuosittain

Nyt tarkastettujen aikakauslehtien kokonaislevikki on 13 9958 465. Vertailukelpoisten lehtien kokonaislevikin muutos oli Suomessa -1,0 prosenttia ja Ruotsissa -2,6 prosenttia. Erityisesti suuret asiakaslehdet kasvattivat edelleen levikkejään yhteensä 1,5 prosenttia.

Levikkinsä tarkastuttaneista maksullisista aikakauslehdistä suurimmat ovat Aku Ankka (317 529), ET-lehti (235 914), TV-Maailma (231 392), 7 päivää (224 047) ja Valitut Palat (197 287).

Uusina mukana olevista tilattavista aikakauslehdistä suurimpia ovat Elle ja Aarre. Tilattavista aikakauslehdistä eniten levikkiään kasvattivat Maalla, GEO, Me Naiset, Olivia ja Divaani.

Ammatti- ja järjestölehdet ovat aikakauslehtien lukumääräisesti suurin lehtiryhmä, johon kuluu 43 tarkastettua lehteä. Suurimmat levikit tässä ryhmässä ovat Metsästäjä (303 241), Taloustaito (236 362), Motiivi (215 558), Tehy-lehti (113 790) sekä Opettaja (96 771).

Asiakaslehdet ovat levikintarkastuksessa oma ryhmänsä, sillä niiden saaminen perustuu rekisteröityyn asiakkuuteen. Levikiltään Suomen suurin asiakaslehti on edelleen Pirkka (1720 139). Seuraavana on lähes yhtä suureksi kasvanut Yhteishyvä (1 677 754). Kolmanneksi suurin asiakaslehti on Me-lehti (877 323).

Suomessa aikakauslehdet tilataan muita maita useammin kotiin. On kuitenkin lehtiä, joita ostetaan paljon myös irtonumeroina. Useita kertoja vuodessa ilmestyvistä aikakauslehdistä irtonumeromyyntiä on kappalemääräisesti eniten Cosmopolitanilla, 7 päivää –lehdellä Me Naisilla, Hymyllä ja Eevalla. Cosmopolitanin irtonumeromyynti oli keskimäärin 29 880 kunkin ilmestyneen numeron osalta.