Saksalainen suorituskykymarkkinointitoimisto (performance marketing agency) Smarketer Group arvioi mainosmarkkinoiden kehitystä ja miten yritykset voivat kohdistaa digitaalisen markkinointinsa sen mukaisesti vuonna 2024.

Trendi 1:

Kattava verkkomarkkinointistrategia on välttämätön.

Verkkomarkkinoinnin eri osa-alueiden monimutkaisuus on lisääntynyt merkittävästi viime vuosina. Kun aiemmin yritykset saattoivat luottaa erillisiin osa-alueisiin ja useisiin palveluntarjoajiin, kokonaisvaltainen monikanavainen lähestymistapa tuo markkinointiin entistäkin ratkaisevampaa lisäarvoa vuonna 2024. Tällaisen kohderyhmälähtöisen ja tulevaisuuteen suuntautuvan markkinointitavan toteuttaminen edellyttää kuitenkin strategista ajattelua.

Trendi 2:

Tekoäly ja automaatio ovat demokratisoineet mainosmarkkinoita. Vuonna 2024 on ratkaisevan tärkeää käyttää vastaavia työkaluja mainosbudjettien vaikutuksen optimoimiseksi.

Tekoälyllä ja automaatiolla on nyt rooli monilla markkinoinnin osa-alueilla, ja niillä on suuri merkitys kampanjoiden suunnittelussa. Esimerkiksi Google on lanseerannut Performance Max -ratkaisun, joka suunnittelee ja toteuttaa kampanjan koko Google Ads -portfoliolle tiettyjen ohjeiden ja markkinointitavoitteiden perusteella. Yritykset voivat helposti suunnitella näitä kampanjoita, mutta niiden on kiinnitettävä huomiota optimaaliseen kustannus-hyötysuhteeseen ja budjettiin.

Trendi 3:

First-Party Data tulee järkevästi korvaamaan Third-Party Cookies -palvelun, jolloin yritykset voivat käyttää mainosbudjettinsa tehokkaasti ja vähän tuhlausta aiheuttaen.

Keskustelu mainonnan tulevaisuudesta ilman evästeitä ei ole mitään uutta. Jo jonkin aikaa on ollut ilmeistä, että kolmannen osapuolen evästeistä saatujen tietojen arvo on vähenemässä mainostajille. Tämä johtuu selainten valmistajien toteuttamista teknisistä toimenpiteistä ja käyttäjien käyttämistä mainosten estolaitteista, minkä vuoksi yhä useammat käyttäjät eivät ole tehokkaasti jäljitettävissä. Vaihtoehtona seurantatyökaluista saaduille tiedoille voidaan käyttää omasta tavarahallinta- tai CRM-ohjelmistosta saatuja tietoja. Etenkin yritykset, jotka lukevat ja tallentavat jokaisen yhteydenottopyynnön yhteydessä vastaavat tiedot, kuten esimerkiksi sen, mistä kanavasta yhteydenotto tuli, voivat kohdentaa markkinointibudjettinsa kohdennetummin ja paremmin.

Trendi 4:

Chatbotit ja automatisoitu asiakasvuorovaikutus saavat entistä merkittävämmän roolin sähköisessä kaupankäynnissä ja parantavat asiakaskokemusta.

Markkinoijat ja verkkokauppiaat ovat jo vuosien ajan pyrkineet tarjoamaan asiakkaille parhaan mahdollisen (hyper-) personoidun asiakaskokemuksen. Tämä koskee paitsi myyntiä edeltävää ja myyntivaihetta, myös läheistä ja pitkäaikaista suhdetta asiakkaaseen, mikä lisää sitoutumista ja uskollisuutta sekä avaa mahdollisuuksia ristiin myyntiin. Tekoäly voi tarjota optimaalista tukea neuvomalla ajan myötä tarkemmin ja antamalla yritykselle arvokasta tietoa asiakkaan vuorovaikutuksesta. Mainostajat hyötyvät tästä ja saavat impulsseja jatkuvaan parantamiseen.

Trendi 5:

Vuonna 2024 Amazonin brändit ja myyjät käyttävät tekoälyn luomia lifestyle-kuvia myynnin kasvattamiseen.

Amazon on ottanut alustallaan käyttöön uuden tekoälykuvien luomisominaisuuden, jonka avulla myyjien on helpompi esitellä tuotteitaan ammattimaisesti. Geneerisen tekoälykuvan avulla myyjät voivat ladata yksinkertaisen, itsenäisen tuotekuvan, ja tekoäly luo lifestyle-kuvan, jossa on tuotteelle sopiva tausta. Tutkimukset ovat osoittaneet, että tuotekuvien sisällyttäminen tosielämän kontekstiin voi parantaa asiakkaiden mainoskokemusta, mikä johtaa lopulta myynnin kasvuun.

Esimerkiksi mobiilissa sponsoroitujen tuotemerkkien mainoksissa, joissa on tuotekuvia todellisessa kontekstissa, on todettu olevan 40 prosenttia korkeampi klikkausprosentti verrattuna mainoksiin, joissa on tavallisia tuotekuvia. Amazonin myyjät ja tuotemerkkien omistajat käyttävät tätä uutta ominaisuutta laajamittaisesti vuonna 2024 ja saavat siitä lisämyyntiä.

Trendi 6:

Videomarkkinoinnista muotokuvamuodossa tulee kaikkien alojen mainostajille ehdoton edellytys.

Mobiilikäyttöön optimoidusta 9:16-formaatista on tullut standardi lähes kaikilla sosiaalisen median ja sisältöalustoilla. Se mahdollistaa optimaalisen sisällön toimittamisen laitteille ja helpottaa videoiden jakamista eri alustoilla ilman uudelleensäätöä. Tämä säästää aikaa ja resursseja ja mahdollistaa silti laadukkaan sisällön. Erityisesti sähköisessä kaupankäynnissä tämä on ratkaisevan tärkeää hyvän konversioasteen ja mainosbudjettien käytön kannalta.

https://www.smarketer.group/de/