Onnistuminen uusissa liiketoimissa on kiinni osaamisesta, resursseista ja onnesta. Kahta ensimmäistä Nokia voi ostaa, kuten se tekeekin nyt miljardeilla euroilla, mutta hyvää tuuria ei voi tilata mistään.
Oikeaan aikaan oikeassa paikassa oikealla tuotteella voi räjäyttää pankin. Matkapuhelimien teossa Nokialla oli enemmän tuuria kuin osaamista, jota ei tosin ollut oikeastaan kenelläkään muullakaan, koska ala oli uusi. Nerokkaan toimitusjohtajansa, Jorma Ollilan, ratkaisujen ansiosta yhtiö kuitenkin pystyi täyttämään maailman kauppojen hyllyt halvoilla kapuloillaan ja lopputulos oli huikea.
Nyt yhtiön peräsimessä on lakimies, jolla ei ole media-alasta lainkaan tuntemusta eli ikään kuin maakrapu on astunut ruoriin.
Nokia suunnittelee ottavansa kännyköihin laitettavista mainosviesteistä miljardien tulot. Analyytikoiden arvelujen mukaan jo ensi vuonna tulot ovat noin 500 miljooaa euroa mobiilimainoksista. Tätä varten yhtiö on ostanut mm. amerikkalaisen mainosfirma Enpocketin, jonka kautta tuloja ilmeisesti kerätään ainakin osittain.
Eräs alusta, jossa mainoksilla aiotaan ottaa rahaa, on Mosh-palvelu, joka on jäänyt ainakin Suomessa vielä yllättävän vähälle huomiolle. Mosh on eräänlainen kuvaviestien lähettämiseen muodostuva yhteisö, jossa on jo yli 32.000 käyttäjää eri maissa. Mosh on ollut avoimena vasta muutaman kuukauden beta-versiona.
Amerikkalaisen ClickZ-verkkojulkaisun mukaan yhtiön sisältöjohtaja paljastaa, että Nokia alkaa myydä itse mainoksia kännyköihin. Tapahtuuko myynti ostettujen firmojen avulla vai alkaako Nokia palkata mainosmyyjiä taloon? Riskien sävyttämä tuntematon taival halki synkän metsän on edessä, vaikka miten yhtiö toimisi.
Joka tapauksessa Nokia tulee mainosmyyntibisnekseen, tavalla tai toisella. Se osoittaa, että digitaalisessa mainonnassa piilee paljon tulevaisuuden odotuksia, koska samaan aikaan perinteinen paperimedia alkaa valmistella omia hautajaisiaan. Vain harva mediatalo näyttää kykenevän yhtäaikaisesti kehittämään sisäistä kilpailijaansa eli verkkomediaa, saati niiden tueksi mobiilimainontaa. Eikä ihme, koska kyse on eri liiketoiminnasta kuin paperimainonta.
Nokialla on täydet mahdollisuudet onnistua uudessa hankkeessaan. Rahaa palaa luonnollisesti hukkaankin, mutta todennäköistä on, että jokin näistä uusista digitaalisen sisällön tuottamistavoista alkaa tuottaa. Viime aikoina maailmalla on mediabisneksen uranuurtajista käytetty nimeä ”GYM-ryhmä” eli Google-Yahoo-Microsoft. Näiden on sanottu näyttävän suuntaa sähköisessä sisältöliiketoiminnassa. Jatkossa kirjainyhdistelmään voidaan liittää myös N eli Nokia. Maailman uuden medialiiketoiminnan keulassa on nyt kärkinelikko GYMN.
Kommentit
Ei kommentteja vielä. Ole ensimmäinen, joka kommentoi!