Monien asiantuntijoiden mukaan päätös ei ole kovin viisas, koska ilmaiseen käyttöön jää edelleen useita porsaanreikiä. Maksua saadaan vain pieneltä osalta nettilukijoista, jotka ovat ns. ”heavy-usereita”. Heidän osuutensa on noin 15 prosenttia kaikista lukijoista. Suurin osa surffaajista ei lue kuukaudessa 20 juttua. Painetun lehden tilaajat saavat digiaineiston maksutta, jolloin pelkän sunnuntainumeron tilaamisella jo saa kaiken verkkouutisoinninkin ilman veloitusta.
Jos sivustolle tulee jonkin blogilinkin tai hakukoneen kautta, aineisto on niin ikään ilmaista. Googlen kautta saa päivässä lukea enintään viisi juttua maksutta.
Compete.comin mukaan vain 17 prosenttia NY.com-sivuston lukijoista saapuu sinne suoraan, ja 83 prosenttia viittaavan sivuston kautta. Niistä suurin oli helmikuun mittauksessa Google, jonka kautta tuli 15 prosenttia viittauksista.
NY Times’n kokeilussa olennaista lienee testata, toimiiko sisällön veloitus älypuhelimien ja tablettien kautta. Webin uutissisältöä on totuttu pitämään ilmaisena, joten sen muuttaminen ansainnaksi on epävarmaa, koska jokin media kuitenkin tarjoaa vastaavan sisällön maksutta.
Lue New Yorkin Times'n tiedote aiheesta.
Kommentit
Ei kommentteja vielä. Ole ensimmäinen, joka kommentoi!