Internet näyttää voimakkaimmin mullistavan talousalan lehtien markkinoita. Tämä ilmiö on globaali. Myös Suomessa talousalan lehdet kokevat netin vaikutukset nahoissaan, kun lukijat etsivät tiedon mieluimmin verkosta. Ja mikä parasta: talouden nettiuutiset ovat ilmaisia ja avoimesti kaikkien luettavissa, kuten USA:ssa ja Ruotsissa tapahtuu. Taloussanomat ilmoittaa, että se aikoo vahvasti lisätä verkkolehtensä kehittämistä. Oikein! Menestys on taattua, jos se muistaa seurata menestyvien esimerkkiä merten takana.
Taloussanomia kustantavan Sanoma Oyj:n toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen uskoo verkkolehden tulevaisuuteen. Hän näköjään nostaa koko Taloussanomat-yksikön taloudellisesti kuiville saneeramalla väkeä ulos ja panostamalla nettiin. Kun Ecovisionin kanssa tehty kauppasopimus vuoden vaihteessa päättyy lopullisesti, Startel ryhtyy kaupittelemaan taloustietoaan jälleen vapaasti eri kanaviin. Startel myi muutama vuosi sitten ruotsalaisfirmalle nettiversionsa Starwebin, jonka Suomen myyntioikeudet siirtyivät ostajalle. Bisnestä ei ilmeisesti juurikaan tullut. Pentikäisen suunnitelmat ovat loogisia ja tuovat arvattavasti hyvää tulosta, jos jatkotyö tehdään kuten muuallakin maailmalla.
Mikään ei ole kuitenkaan niin helppoa kuin suunnittelupaperilla näyttää. Nettilehtien tekeminen on vaikea laji, jossa vasta rankkojen testien jälkeen nähdään, mikä toimii ja mikä ei. Moni viritelmä on flopannut, kun rahapussi tyhjenee. Ruotsalaisen Bonnierin kustantaman Dagens Industrin nettiversio toimii sen sijaan erinomaisesti. Se on monta kertaa monipuolisempi ja täydellisempi kuin yksikään suomalainen vastaava versio. Myös tulosta syntyy. Samaan aikaan alalle on tullut uusia yrittäjiä, kuten Svenska Dagbladetin ja Aftonbladetin tuottama n24.se. Konsepti ja jopa ulkoasukin ovat lähes identtiset di:n kanssa. Sisältö on ilmaista. Rahat ne ottavat mainosmyynnistä eli työpaikkailmoituksista ja bannereista. Siis lopulta hyvin yksinkertainen malli toimii parhaiten. Se, joka koettaa periä maksua talousuutisista, huomaa hetkessä, kuinka kohta rinnalle työntyy kilpailija, joka tarjoaa enemmän maksutta. Kynnys talousuutisointiin netissä ei ole kovin korkea.
Uusimpien levikkitietojen mukaan talouslehtien painosmäärät pienenevät kuin pyy maailmanlopun edellä. Businessweek lakkautti ulkomaiset painoksensa kokonaan, Veckans Äffärer tuskin enää erottuu lehdeksi, Kauppalehti kertoo ilmoitustulojen kadosta. Talouselämä sinnittelee kohtalaisesti, mutta ei mene kuin hetki, niin sekin istuu samassa veneessä muiden kanssa. Talentumille Talentum.com on hyvä lähtöalusta oikealle taloustiedon välittämiselle. Nyt tuote on valitettavasti vain eräänlainen paperilehtien sähköinen mainoskirje, jossa on muutamia toimittajien puolihuolimattomasti murjaistuja, hassuja kommentteja. Kovin kauan tämä ei jaksaa enää lukijoita hurmata. Kunnon sisältöä pitää olla tarjolla.
Taloustiedon välittäminen on ollut mediataloille kannattavaa liiketoimintaa. Jopa Reutersin tuloista valtaosa tulee taloustiedosta. Ei siis ihme, että ala kiinnostaa viestintäfirmoja. Paras asiakasryhmä ovat yritykset, joissa mietitään talousasioita ja sijoituksia. Taloustietoa janoavat myös lukijat, koska pörssitalous elää reaaliaikaa, ja tiedolla on taloudellista merkitystä. Ihmiset lukevat talousjutut mieluimmin päivällä ja jopa työpaikoillaan netistä. Illat voi jättää huoletta viihdelehdille tai telkkarille ja ennen kaikkea hyville kirjoille.
Kommentit
Ei kommentteja vielä. Ole ensimmäinen, joka kommentoi!