Mediaviikko ja epressi.com toteuttivat kesäkuussa 2015 selvityksen, jossa tiedottajilta kysyttiin sosiaalisen median käytöstä viestinnässä. Raportti on erinomainen apuväline, kun haluaa verrata omaa toimintaansa muiden viestinnän ammattilaisten toimintaan.
Raportissa on myös runsaasti tiedottajien kokemuksia uhasta ja mahdollisuudesta, joita some tarjoaa yllin kyllin. Lisäksi tiedottajat antavat hyviä neuvoja ja vinkkejä, miten tulee toimia somessa, ja mitä ei kannata tehdä.
Vastauksia antoi 87 henkilöä, jotka edustavat laajasti suomalaista yritystoimintaa, julkisyhteisöjä ja järjestöjä.
Suomalaiset yritykset ja yhteisöt ovat tämän perusteella ottaneet sosiaalisen median käytön vakavasti ja ammattimaisesti. Some-viestinnästä on tullut yksi yritysviestinnän ammatti.
Sosiaalinen media on kohtalaisen uusi viestintäkanava, jonka hallitseminen on yritykselle tärkeää. Some ei ole enää harrastus, vaan somea hoidetaan ammattimaisesti, jotta vältytään virheiltä ja toimitaan oikein.
Paradoksaalista kuitenkin on, että vaikka somea pidetään yrityksen maineen kannalta myös uhkana, mikäli siellä leviää kielteistä viestiä, somesta ei ole kuitenkaan ilmennyt haittaa tai vahinkoa yritysten julkisuuskuvalle tai liiketoiminnalle. Voidaan kysyä, kokevatko yritykset somen mahdolliset haittavaikutukset jopa liian suurina.
Some-viestintää aiotaan lisätä edelleenkin. Facebookin käytössä painottuu kohtalainen kasvu ja Twitter yleistyy myös paljon. LinkedIn ja Instagram saavat vähemmän painotuksia.
Yritystiedotteiden ja kuvien välittäminen someen toimittajien saataville on varsin käyttökelpoinen lisä mediasuhteiden hoitamiseen.
Tilaa "Tiedottajan someraportti 2015" lähettämällä tilaus laskutusohjeineen osoitteeseen [email protected]. Hinta 295 €+ALV. Saat raportin pdf:nä nopeasti.
Kommentit
Ei kommentteja vielä. Ole ensimmäinen, joka kommentoi!